יום חמישי, 22 בינואר 2009

כמה זה אחד?


כבר כמה שבועות אתה מנסה להבין, 1 - מהו? זו אולי אחת הדוגמאות הנפלאות למשהו שכה שגרתי ויומיומי בחיינו, אך כה קשה לקליטה וליישום למישהו קטן, שלומד כל כך הרבה דברים חדשים כל הזמן.

כדי להדגים לך למה הכוונה ב"אחד" אל מול "הרבה", הרכבתי לך את הפעילות הזו. את המגש לקוביות קרח ייצרתי כך שיכיל רק 4 תבניות (כמות זו היא המתאימה ליכולת הריכוז שלך כרגע, ולא 10-12 תבניות שדורשות יכולת ריכוז ארוכה יותר; חשוב מאוד להתאים את הפעילויות ליכולות שלך כך שתצליח בהן, אך גם לא תשתעמם מהן). הפעילות בשלב זה היא פשוט לשים את הפונפונים אחד אחד לתוך התבניות, ואז אחד אחד להעבירם לתוך הקופסא. כמובן, כשאני מדגימה לך אני מעבירה את הפונפונים מימין לשמאל, מלמעה למטה (כהכנה לכתיבה). בהמשך, ניתן גם לגוון ולהחליף את הפונפונים בחפצים אחרים (אבנים, בלוטים, כפתורים ועוד).

המנגנון לבקרה עצמית (control of error) של הפעילות הוא התאמת כמות הפונפונים לכמות התבניות. כך אתה בעצמך יודע אם סיימת את הפעילות (כל הפונפונים בתבניות שלהם), או שאתה נדרש לתקן משהו (חלק מהפונפונים לא בתבניות, או שבתבנית אחת יש יותר משני פונפונים).

לפעילות פשוטה לכאורה זו של התאמת אחד לאחד יש הרבה מטרות חשובות - תיאום קשר יד עין, פיתוח יכולת הריכוז, הכנה לשפה (מדי פעם אני מלווה את הפעילות בהסבר מילולי: "אנחנו מכניסים את הפונפונים אחד אחד"), וגם היא מבססת את הקרקע ללימוד מתמטיקה בהמשך.

בנוסף, בכל המישורים בחיינו, בהתאמה, אנחנו משתדלים להשתמש ב"אחד אחד" - רק ריבוע אחד של טישו, רק עיגול אחד של בננה, רק כפית אחת.

ולאט לאט רואים את התוצאות - אם לפני כמה שבועות התחלת להרבות בשימוש בחופן, לאט לאט אתה חוזר לשימוש באחד אחד.

באופן דומה, אנחנו גם מנסים להבין מהו "אחרון".

אין תגובות:

Related Posts with Thumbnails