יום רביעי, 28 בינואר 2009

ספרים ראשונים ללימוד על מונטסורי

אחד הדברים שרציתי שהבלוג זה יהיה הוא במה פתוחה לשאול שאלות ולחלוק מידע בכל נושא שהוא, ובמיוחד בכל מה שקשור לגידול ילדים ולגישה המונטסורית. מדי יום אני נעזרת בהרבה מאוד מקורות, רובם, לצערי באנגלית, כך שאני תמיד אשמח לעזור בכל מה שאוכל. להחזיר קצת את האנרגיה האדירה שעוטפת אותי ומלווה אותי בדרכי. כך שמאוד שמחתי למצוא ב-inbox שלי את השאלה הבאה מניר:

ראיתי מס' אתרים וספרים מומלצים על ידך והייתי שמחה להמלצה באיזה ספר להתחיל לדעתך ובכלל?

זו תשובתי:

אם את רוצה לקרוא על הגישה המונטסורית, אז שני הספרים שהייתי ממליצה לך עליהם בתור ההתחלה - Montessori from the Start‏ ו- How to Raise an Amazing Child the Montessori Way‏. הראשון - כי הוא הספר היחיד שמצאתי שרלוונטי לגבי גילאים 0-3. ובנוסף, הוא גם מתאר באופן די יפה את עיקריה הגישה המונטסורית. הוא לא ממש דידקטי - אין בו פעילויות רבות, יותר הסיפור מאחורי. אך אני מאוד התחברתי אליו. ולמדתי ממנו המון. הספר השני - כי הוא ספר שממש קל לקרוא אותו. הוא מכוון לגילאים קצת יותר גדולים - מגיל 2-2.5 שנים (עוד לא הרבה זמן, למען האמת:). הוא כתוב בשפה ממש קלה, עם המון תמונות. ומשלים את הספר הראשון מבחינת התיאוריה. אם אין לך בעיה לקרוא אותו באנגלית, את פשוט תבלעי אותו בלי בעיה. הוא כתוב בצורה מאוד "סקסית" וקלילה. שוב, שני הספרים אלה הם ממש על קצה המזלג - הם מקום טוב להתחיל מהם.

תודה רבה, ניר!

9 תגובות:

Unknown אמר/ה...

מירי
אני קוראת מידי פעם בבלוג ונדהמת מעומק המחשבה, הרצינות שלך והיסודיות. מבחינתי זה יותר אתר תוכן מבלוג. קראתי עכשיו את הרשומה על הספרים ורציתי להגיב שם אבל לא ידעתי איך. הדברים שכתבת שם לגבי הפנטזיה מרגישים מאוד נכון והגיוניים מאוד אבל קשה לי לוותר על כל הספרים הנפלאים שעיצבו את הילדות שלי.
בכל אופן אני לומדת המון מהדברים שאת כותבת וחושבת שזה אתר יוצא דופן באיכותו, כל כך נדיר היום שמישהו משקיע במשהו המון זמן בלי תמורה כלכלית או מיתוגית ישירה.
את משהו מיוחד

ליטל

Miri אמר/ה...

כל כך ריגשת אותי! תודה רבה מקרב לב, ליטל!
אם הגעתי למסקנה כלשהי בחיי היא שלצערי אינני יכולה להשקיע את כל כולי באמת במשהו משיקולים כלכליים. אינני יכולה שלא להיות חופשיה במובן זה.
לגבי פנטזיה - האם קראת את המאמרים שתרגמתי כאן http://mychilddiary.blogspot.com/search/label/%D7%A4%D7%99%D7%A0%D7%AA%20%D7%9C%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%93%20%28learning%20corner%29?
במיוחד את המאמר האחרון. יש לי עוד חוב קטן לנושא זה - אני מקווה שאשלים אותו בקרוב. אנחנו לבטח נדבר על כך עוד, אך אין הכוונה לוותר על כל הספרים הנפלאים של הילדות, אלא פשוט להגיש אותו במועד הנכון.
ולגבי התגובה - על כל פוסט את יכולה להגיב בדיוק כפי שהגבת כאן. מיותר לציין שאני רק מברכת זאת ואשמח על כך. תגידי לי אם הסתבכת.
תודה רבה שוב!
וליטל - אני כל כך שמחה שאת היא את...:)

אנונימי אמר/ה...

רציתי לכתוב לך תודה!
תודה שחשפת בפניי את הגישה המונטוסורית
יש לי תינוק בן 10 חודשים ואני ממש מרגישה צורך לרכוש את הספרים עליהם המלצת וללמוד קצת יותר על הגישה
וחוץ מזה מאחלת לך לידה קלה!
מאי שם בפתח תקווה הרחוקה!

Miri אמר/ה...

תודה רבה ולכבוד הוא לי!
אני התחלתי את הבלוג כשהבן שלנו היה בן תשעה חודשים, כך שאני מניחה שתוכלי למצוא כאן הרבה דברים רלוונטיים אליכם.
בכל מקרה, המון בהצלחה! ואם תרצי להתייעץ, את תמיד מוזמנת לפנות אלי דרך הבלוג או במייל...

אנונימי אמר/ה...

רכשתי את הספרים עליהם המלצת ולמדתי הרבה בזכות הספר הראשון אבל ממש חסר לי מידע על פעילויות(יש לי תינוק בן כמעט שנה) דרך אגב אני נעזרת המון באתר שלך ממש עזרה ענקית! והמון מזל טוב שוב על הולדת בתך!

אסנת אמר/ה...

מירי שלום
שמי אסנת ואני עוקבת אחריי הבלוג שלך מזה כמה חודשים
דבר ראשון חשוב לי להגיד המון המון תודה!הבלוג עוזר לי המון ובזכותך הכרתי את גישת מונטוסורי!
בני כיום בן שנה ואני מחפשת נואשות אחר פעילויות שמתאימות לגילו
האם יש ספר או אתר אינטרנט שיכול לעזור לי?
נב
את הספרים עליהם המלצת רכשתי ולמדתי המון אך לצערי אין המון פעילויות שמתאימות לגיל שנה

בכל אופן מקווה שתוכלי לעזור לי
מאחלת לך המון המון מזל טוב

shumim אמר/ה...

הי אסנת,
אני בטוחה שמירי תענה לך גם, אבל הנה בינתיים הצעה ממני:
יש הרבה מאוד בלוגים (האם אנגלית זה בעייתי עבורך?) שניתן למצוא בהם המון רעיונות לפעילויות.
הנה למשל בלוג על משפחה מונטסורית. הילדון כמעט בן שנתיים אבל אפשר תמיד להסתכל אחורה:
http://www.ourmontessorihome.com/about-2/
אם תסתכלי ב BLOG ROLL של הבלוג (למעלה, מצד שמאל) תראי רשימה ארוכה של בלוגים הקשורים למונטסורי.
תהני (:
אילנה

Miri אמר/ה...

איזה כייף לראות את התשובה של אילנה. תודה רבה!
אסנת, תודה לך על המילים החמות. מצעטרת שלא מצליחה לפרט יותר כעת. ובכל זאת. אם הצלחת להכיר אותי קצת, אני דוגלת בפחות. לא הייתי מרבה בפעילויות. את יכולה לדפדף בקטגוריות לפי גיל ולראות את מה שעשיתי עם בני. הייתי מסכמת שמה שיותר חשוב בעיני בגיל זה הוא לאפשר לו להתרכז ולהסתדר לבד בסביבתו. כלומר, להציע לו דווקא מעט, לפי מה שמעניין אותו באותו הרגע (הרבה התבוננות מצידך), ולהפוך את סביבתו לנגישה ובטוחה. כזו שאינו זקוק לסיוע מצדכם לחקור אותה. לקרוא לו ספרים איכותיים בקול רם. תזכרי שזה גיל מרתק, עמוס בגירויים וביכולות ההולכות והמתפתחות שלו. לא הייתי מעמיסה עליו יותר מדי. הגישה הרבה יותר חשובה מהפעילויות. טיולים בחוץ, כשאת מאפשרת לו לחקור ולהתבונן, להתקדם בקצב שלו אם הוא כבר הולך (גם אם ביד איתך), לזחול בכל מקום ולחוות מרקמים שונים של דשא, חול, מים, חצץ, בוץ, אי אפשר להמעיט בחשיבותם. מבחינת הפעילויות אני מניחה שהכנס הוצא יעניין אותו, השחלה, פאזל בסיסי. לא הייתי עוצרת התעניינות שלו בכל תחום אחר. הרבה מאוד התבוננות שלך. מקווה שקצת עזרתי. תרגישי חופשיה להמשיך לשאול. אשתדל לעזור. וכמובן, יש את הבלוגים שאילנה הפנתה אותך. אך שוב, בעיני המעט והאיטי הרבה יותר חשובים.

אסנת אמר/ה...

וואוו!
תודה אילנה על ההמלצה!
תודה רבה מירי!
את כל כך צודקת ובאמת כל מילה שלך שווה זהב
באמת עוד יש זמן לכל הפעילויות שהוא יגדל קצת
בכל אופן עכשיו אנחנו שומרים על שגרה קבועה ומשתדלת לספק לו חופש חקירה ותזוזה- עד כמה שניתן
מזל שיש את הבלוג שלך!

Related Posts with Thumbnails