יום רביעי, 14 במאי 2008

מי הייתה מריה מונטסורי?

לקחתי על עצמי משימה בלתי אפשרית כמעט. חשבתי שמן הראוי יהיה להכיר לך קצת את מריה מונטסורי ואת גישתה לחינוך. התיאור הוא קצר מאוד - משהו שאולי יסביר את גישתה של הגברת המבריקה, ובתקווה, יגרום גם לאורחינו ולך, בבוא הזמן, להתעניין בפועלה.

דר' מריה מונטסורי הייתה אשה אמיצה ומוכשרת - אשה שהאמינה בעצמה, באדם באשר הוא, בשוויון בין בני אנוש על גזעם ועל גילם. מה שהכי חשוב בעיני, היא האמינה בכך שבכל ילד טמון פוטנציאל מולד וייחודי שמחכה להתגלות, אם רק אנחנו המבוגרים נאפשר לו זאת, ולא כהרגלינו, בין אם במודע ובין אם לא, נדכא אותו. היא האמינה כי קיים קשר אדוק בין החינוך שמתמקד בצרכים אינדיווידואליים, חברתיים ופסיכולוגיים, לבין פיתוח חברה המבוססת על ערכי שלום וצדק. כי קיימת תלות הדדית בין השלום עולמי לבין חינוך ילדים הולם.

בדומה לאנשים מבריקים, ברוב המובנים, הקדימה מריה מונטסורי את זמנה. בשולי מאה 19 באיטליה הקתולית, כבר בגיל ההתבגרות, היא הקשיבה לעצמה וללחש ליבה. על אף שציפו ממנה להיות מורה (אירוני, לא?..:), היא הפכה לנציגת המין הנשי היחידה בבית ספר להנדסה (מה שביסס את תאוותה למתמטיקה), ובהמשך, לאשה הראשונה באיטליה שסיימה לימודי רפואה. היה לה ידע נרחב בפסיכיאטריה, בביולוגיה וגם גישות החינוך השונות שחקרה. היא הייתה מדענית מבריקה - ובהמשך למדה גם פסיכולוגיה, פילוסופיה והפכה לפרופסור לאנתרופולוגיה (שוב, כאשה ראשונה באיטליה).

לא פלא ששיטת חינוך ששמה לה למטרה פיתוח של אישיות חזקה וחופשיה לא הייתה יכולה לשגשג באווירה טוטליטרית - באיטליה הפשיסטית וברוסיה הקומוניסטית בתי הספר נסגרו, בגרמניה ובאוסטריה הנאציות, בנוסף, שרפו את דיוקנה ביחד עם ספריה בכיכרות המרכזיות.

במשך למעלה מארבעים שנים, היא הרצתה ברחבי העולם, הקימה בתי ספר ומרכזי הדרכה רבים לילדים ולמדריכים, בהם ניסתה ושכללה את גישתה. היא רכשה תומכים נלהבים רבים. ביניהם, מהאטמה גנדי, אלכסנדר בל, תומאס אדיסון, פיאג'ה, זיגמונד ואנה פרויד. בשל פעילותה ארוכת שנים בקידום החינוך לשלום, היא הייתה מועמדת שלוש פעמים לפרס נובל לשלום.

זו הייתה מריה מונטסורי.

להמשך היכרות עם מריה מונטסורי, בנוסף לספרים שבלינקים שלי, אנא ראו:

http://www.montessori-namta.org/NAMTA/geninfo/mmbio.html

http://montessoriint.com/maria.htm

http://www.montessori.org/story.php?id=262

"חינוך עצמי - שיטת מונטסורי" מאת סלעית אחי-מרים

אין תגובות:

Related Posts with Thumbnails