יום שבת, 24 במאי 2008

סרטון על השנים הראשונות לפי הגישה המונטסורית

זאת הצצה מרתקת, וגם יחידה, לצערי, לתוך בית הספר המונטסורי הקלאסי לשנים הראשונות (מלכתחילה, קוראים לגנים מונטסוריים בתי ספר בשל הכבוד שרוכשים לעבודת הילד בלימודו מלידתו, אף בגילאים הצעירים ביותר). סרטון זה הוא חלקו הראשון של הסרט "In the Beginning: The First Years of Montessori" שהופק בידי American Montessori Society (AMS).

רוב המידע המפורסם כיום מתאר את יישומה של הגישה המונטסורית על ילדים בני 3, לכל הפחות. יהיה טוב לציין בהקשר זה כי מספרים כי מריה מונטסורי לא הספיקה להרחיב את גישתה על תינוקות, והדבר נעשה מאוחר יותר בידי תלמידיה לפי עקרונותיה. על אף שההכשרה המונטסורית הרשמית ניתנת על פי שכבות גיל (למשל, 0-3, 3-6. הקבוצות בתוך השכבות הן הטרוגניות), בבתי הספר לשכבה הראשונה (0-3) קיימת בנוסף גם ההפרדה בין תינוקות לפעוטות שיכולים להתנייד באופן חופשי ויציב. גם כאן המחשבה מאחורי הפרדה זו היא ההקשבה המקסימלית לצורכי הילד, ולאפשרות לתת לו את החופש המקסימלי בגבולות מוגדרים וברורים (ההפרדה מונעת הפרעה הדדית בלתי מודעת בגילאים אלה בין תינוקות לפעוטות). ישנם הרבה קווי דמיון ביישום הגישה המונטסורית בין שתי קבוצות אלה, אך קיימים גם הבדלים משמעותיים, בשל השלבים ההתפתחותיים הכה שונים. למשל, ההדרכה של המבוגר לתינוקות היא הרבה יותר צמודה ואף פיסית.

למיטב ידיעתי, הספר היחיד המתאר את יישומה של הגישה המונטסורית על תינוקות של ממש, שראה אור עד היום, הוא "Montessori from the Start". אכן, למזלנו, ישנם גם מספר מהדורות אלקטרוניות של כתב העת "Infants and Toddlers". אבל זה רחוק מלספק חומר מקיף. ולכן, הסרטון הזה הופך לעוד יותר מיוחד. אני מעיינת בו מדי כמה זמן וכל פעם לומדת משהו חדש ממנו.

אין תגובות:

Related Posts with Thumbnails