יום ראשון, 6 בספטמבר 2009

ספרים בעברית על מונטסורי

לפני כמה זמן (באמת סליחה על העיכוב הלא מוסבר כל כך בתגובה) שאלה אותי עינת לגבי חומר כתוב בעברית על פעילויות מונטסוריות לילדים בני 3-4 שנים. החלטתי לנצל הזדמנות זו ולהרחיב את תשובתי לגבי ספרים בעברית על מונטסורי בכלל.

זו תשובתי:

לצערי, כמעט ולא קיימים ספרים בעברית על מונטסורי. שלא לדבר על חומר כתוב אחר. זו, דרך אגב, הייתה גם אחת הסיבות לכך שהחלטתי לנהל בלוג זה. אני בעצמי לומדת על הגישה מחומר כתוב באנגלית בלבד. בחלקו מהקורס שאני לוקחת, בחלקו מספרים שונים (אותם ניתן לראות תחת הכותרת "ספרים בנושאים מונטסוריים" בצידו השמאלי של העמוד) וברובו מהבלוגים השונים של האמהות המשתמשות ב-homeschooling ושל המורות המשתפות על המתרחש בכיתותיהן (אותם ניתן לראות תחת הכותרת "מעורר השראה" בצידו השמאלי של העמוד). לי היה די קשה לאתר את החומר, ולכן חשבתי שאולי בכתיבתי על חוויותינו המונטסוריות בעברית, אוכל לסייע קצת לאמא כמוני המשוטטת לה ברחבי אינטרנט.

ובחזרה לספרים בעברית:

"שיטת מונטסורי בבית - השנים של טרום בית- ספר" מאת אליזבת ג. היינסטוק
מדובר בספר בסיסי מאוד המבקש יותר להסביר על הפעולות השונות המיועדות לגילאים 2.5-6 שנים, מאשר על הגישה בכללותה. ובכך הוא מפספס בגדול, לדעתי. כוונת המחברת הייתה, אני מניחה, לפשט את הפעילויות כך שגם האמהות בבית תוכלנה להציגן לילדיהן, ובחלקו היא גם ניסתה להראות איך ניתן להרכיב את הפעילויות בבנייה עצמית של האביזרים, כדי לחסוך ברכישת האביזרים היקרים. ספר די קליל שמתגמד לעומת הספרים האחרים שנכתבו מאז הוצאתו לפני למעלה משלושים שנים, שלצערי, תרגומם לעברית אינו בנמצא. ובכל זאת, הייתי ממליצה על ספר זה למי שאינו יכול להרשות לעצמו, מסיבה זו או אחרת, לקרוא את החומר באנגלית. לבטח, הייתי ממליצה עליו כתוספת למי שכבר די מתמצא בעיקריה הגישה המונטסורית.

"מונטסורי והילד שלך" מאת טרי מלוי
בניגוד לספר הקודם, בספר זה דווקא מוצגת הרוח שמאחורי הגישה המונטסורית. הספר נכתב בצורת שאלות ותשובות עליהן מבחינת הסתכלותו של הילד. ועדיין, אם כי אני ממליצה גם על ספר זה, הוא קליל מאוד, די שטחי, ולא מצליח לספק את תיאור הגישה לעומק.

"מי מבין את בטסי" מאת דורותי קנפילד

דווקא ספר זה שהוא בכלל ספר קריאה, הוא ספר נחמד. דרך עיניה של ילדה קטנה ניתן קצת להביט על עקרונותיה של הגישה המונטסורית. ספר זה יכול גם בקלות להפוך לספר ילדים האהוב על ילדיכם. דרך אגב, גם ספר זה נכתב לפני כמעט 100 שנים, והוא עדיין אקטואלי מאוד - לטוב ולפחות טוב.

"הילדים על הגבעה" מאת מייקל דיקין
ספר תיעודי זה נכתב על ידי עיתונאי הנחשף לדרכה המיוחדת של משפחת המחנכת את ילדיה בחינוך ביתי (homeschooling) לפי הגישה המונטסורית. לצערי, טרם הספקתי לקרוא את הספר הקורץ לי בין יתר הספרים שעוד מחכים לי על המדף. למרות הביקורות הלא ממש מחמיאות שיצאו לספר זה בשל השמועות על גורלם המר של הילדים אחרי שהתבגרו במשפחה שהייתה קצת קיצונית בדעותיה, אני עדיין מאמינה כי יש הרבה מה ללמוד גם מספר זה. מחכה בקוצר רוח לקרוא אותו.

אז כפי שרואים די בקלות, אין הרבה חומר כתוב בעברית. לעומת זאת, יש אוקיאנוס של מידע באנגלית.

על ספרים הראשונים להכרת הגישה המונטסורית באנגלית ניתן לקרוא כאן.

2 תגובות:

tamari אמר/ה...

יקירתי - את לא תאמיני ! בדיוק היום יישמתי משחק עם אייל. משחק הלקוח מאחד האתרים שבקישורים שלך !!! ואף שיחקתי איתו בזה בדיוק כשתמרי היתה עסוקה בפעילות אחרת ולא רציתי שאייל יפריע לה. את זוכרת שכתבת לי על זה ? זה ממש עבד יפה. אמנם הייתי צריכה להיות בקשב לשניהם בו זמנית, אבל אני די רגילה לזה כבר. המון תודה שזכרת אותי וענית לי על חומר כתוב ובהחלט אעזר בהמלצותייך ואנסה ( דבר שכבר התחלתי) להעזר עוד בקישורים שלך באנגלית...זה כל כך מעייף אותי לקרוא אנגלית אבל לפעמים אין ברירה( ומי היה מאמין שעשיתי 6 יח' אנגלית ...)
לילה טוב
עינת

Miri אמר/ה...

אני שמחה מאוד שמצאת שימוש באתרים שקשירתי אליהם! אני מבינה לגמרי לגבי הקריאה באנגלית - אך לבטח זה שווה את המאמץ, הלא כך?

Related Posts with Thumbnails