יום רביעי, 28 בינואר 2009

כיצד מארגנים סביבה מאורגנת ומתאימים פעילות לילד

ניר שאלה גם:

הסביבה שיצרת לבנך: איך, מה ומדוע. למשל, לנו צעצועי עץ המאורגנים באופן מסוים. עם זאת הייתי שמחה לדעת יותר מה הכוונה בסביבת עבודה, כיצד לארגנה וכד'.

האם ישנן סדנאות כרגע אשר ידוע לך עליהן?

תשובתי:

כדי לענות על שאלה זו במלואה, אני יכולה למלא כאן 10 עמודים. אולי תדפדפי בבלוג תחת הקטגוריה של "הסביבה המתוכננת". בגדול, הסביבה היא המפתח בגישה המונטסורית. לילד ניתן חופש מוחלט להתפתח לכל כיוון שיבחר. אך במסגרת הגבולות של הסביבה שמסביבו. אנחנו לא מתערבים בהתפתחות הילד, אך שולטים בסביבה. למשל, אם אני רואה שהבן שלי מתעניין כרגע במשהו באופן אובססיבי (תקופת רגישות), נגיד, בהכנסת טבעות על מוט, אני לא אכפה עליו את הפעילות הזו. אך אני כן אציע אותה בסביבתו, וברגע שהוא יהיה נינוח ומעוניין, אציג אותה. ואז אשאיר אותה נגישה אליו 24 שעות - כדי שיוכל לחזור אליה כשירגיש נוח. הסביבה חייבת להיות בגובה עיניים של ילד - כדי שיוכל להסתובב בה חופשי לחלוטין. ולהיות כמה שיותר עצמאי. מתאימה לו - שולחן בגובה שלו, כלי מטבח נגישים לו וכו'. מספיק מעניינת ומרתקת, כדי שימשך לפעילויות שבה. אך לא עמוסה מדי. יופי ופשטות הם שתי מילות המפתח. הפעילויות צריכות להיות מכוונות ללימוד כישור מסוים - פיתוח מוטוריקה עדינה, קשר יד עין, פיתוח הריכוז. כלומר, כל דבר שאת מכניסה לסביבתו של הילד, את צריכה לחשוב לגביו מה הוא הולך ללמד אותו. לא סתם אוסף מכוניות שיגרור אותן על הרצפה וילחץ על הביפר. אלא אם הוא לומד עכשיו לזחול, וגרירת מכונית על הרצפה מגרה אותו לזחול, למשל. בנוסף, חייבים תמיד לבודד את הקונספט הנלמד. כדי לא לבלב את הילד. ולא להפריע ליכולת הריכוז שלו. למשל, באותה הדוגמא של מגדל טבעות - הטבעות יהיו פשוטות, מעץ או מפלסטיק, פחות חשוב, אך לא שכל טבעת בצורת חיה, למשל, כמו שראיתי באיזה צעצוע של פישר פרייס. גם המוט יהיה מוט רגיל, ולא איזה משהו מצועצע. כך הילד יתרכז בהכנסת טבעות, ולא בדברים מבלבלים מהצד. וגם כמות הטבעות היא בהתאם ליכולת הילד להתרכז - לא 10 אלא 4-5 בגילאים שלהם כרגע. אלא אם את רואה שזה קל מדי לבת שלך, או להיפך מורכב מדי. דוגמא נוספת - הכנסת צורות. מתחילים מצורה צורה - עיגול, ריבוע, משולש. בהדרגתיות. רק צורה אחת עד שהילד שולט בפעילות היטב. ולא כל הצורות בבת אחת. אז כך גם מאורגנות הסלסלות. בכל סלסלה פעילות אחת. ובסך הכל לא הרבה פעילויות מוצגות בבת אחת. אבל שוב, הכל בהתאם לילד. עקרון בסיסי וחשוב בגישה המונטסורית הוא לעקוב אחר הילד. זה על קצה המזלג.

מקווה שהצלחתי לעזור.

אין יותר מדי מה לעשות למי שמתעניין בגישה המונטסורית בארץ. יש מרכז כלשהו בתל אביב. עד כמה שידוע לי, הם לא עושים סדנאות, אלא רק קורס הכשרה.

תודה רבה, ניר!

אין תגובות:

Related Posts with Thumbnails