יום חמישי, 2 ביולי 2009

עצות פרקטיות להורים שבדרך

מוקדש לקרנה המתוקה באהבה רבה - מקווה שזה קצת יעזור. אוהבת אותך מאוד! גם אם אני קצת רחוקה, אני תמיד קרוב אליך בליבי. תמיד שם בשבילך. שיהיה המון בהצלחה, מתוקה שלי!

את היומן הזה בתצורה הדיגיטלית שלו התחלתי לכתוב כשהיית בן 8 חודשים. לפני כן, כתבתי לך ביומן הטיבטי. מכורח הנסיבות, הכתיבה שם הייתה אחרת במקצת - פחות מאויירת, פחות מסודרת, פחות מסקרנת. ועתה, כשקרנה המתוקה מתקרבת לסוף הריונה, חשבתי שתהיה זו סיבה מצויינת לרכז כאן את העצות הפרקטיות בכל הנוגע למה שבאמת צריכים בשנה הראשונה לחיי העולל הקטן - הן מבחינת הציוד עצמו, והן מבחינת המידע השונה (לרבות, ההכנה לקראת הלידה).


בזמנו, כשהייתי בהריון איתך, ערכתי ראיונות לכל האמהות שהכרתי באותה התקופה (5 לצורך הדיוק - מצחיק נכון? היום, לשם השוואה, אני בקושי מכירה 5 נשים שאינן אמהות:) לגבי הציוד והעצות הכלליות שעזרו להן בשנה הראשונה. את כל התשובות רשמתי בטבלא שזכתה להרבה חיוכים מאביך. אחרי שסיימתי את הראיונות, עברנו בין כל חנויות התינוקות שבאזור (כמובן, כאלה עם המחירים הסבירים), וליד כל פריט בטבלא הוספתי את המחירים שלו בחנויות השונות. המחברת צורפה לקלסר סגול, בו ריכזתי מידע לפי נושאים - לקראת הלידה, לידה, הנקה, בקבוקים/ מוצצים, מושבי בטיחות, צעצועים. בצדק, הקלסר הסגול הועלה במהרה לדרגת תנ"ך הלידה שלנו. בזכותו הרגשתי הרבה יותר מוכנה. ואני ממליצה לכל ההורים שבדרך לאמץ רעיון זה, ולו בחלקו.

אני זוכרת את האנדרלמוסיה המלאה ששררה בראשי בחודשים האחרונים של ההריון. כל ההריוניות שמסביב דאגו ללידה עצמה. ואני דאגתי למה שיהיה ביום שאחרי. יותר נכון, בכמה שעות שאחרי. כבר כתבתי לך לא פעם, הלוואי ואז הייתי מתעניינת יותר בכל המידע הקיים לגבי גישות ההורות השונות. לזה לצערי לא הייתי פנויה אז - אולי כי לא היו מסביבי יותר מדי אמהות. ולא היה מי שתמליץ לי על כך. בכל מקרה, מה שהדאיג אותי מאוד, הוא לא לבזבז יותר מדי כסף לכל הציוד הנדרש. מבחינתי, כל אגורה הייתה מוקדשת למתן אפשרות לי להשאר איתך כמה שיותר בבית. זה היה עקרון המנחה שלנו. ועדיין היננו.

רשימות הציוד הנדרש לקראת הלידה ובשנה הראשונה, העצות השימושיות והכתבות השונות הקיימות באינטרנט יכולות להיות מאוד מבלבלות לאמא שבדרך. כל מה שהיא רוצה הוא שיהיה לתינוק שלה כל מה שהוא יצטרך. אך איננה יודעת מהו בדיוק יצטרך. שלא להזכיר את כל המייעצים למיניהם בחנויות לציוד תינוקות, כולם חכמים עד מאוד, אם כי לא תמיד בעצמם הורים לילדים. אני זוכרת את הבלבול העצום הזה. לכן חשבתי, כי באיסוף המידע עתה, יהיה זה המעט שאני יכולה לתרום לחברה קרובה שעוד מעט תצטרף למעגל האמהות (ואני כל כך מתרגשת בשבילה!). ואם הצלחתי לעזור לעוד מישהי על הדרך, עדרבא.

לפני שממשיכים, כמובן, כל מה שיאמר כאן הוא מהנסיון האישי שלנו שצברנו בדרך. זה מה שסייע לנו. וזה מה שנכון לנו. אין שני הורים דומים. ובכל זאת, אני מאמינה, אולי המידע שיובא כאן קצת יעזור. יהיה זה נכון לציין כי רוב המידע המובא כאן נאסף על ידי לפני כשנתיים.

המקרא בו אשתמש הוא כזה:
* מוצרים שונים שהשתמשנו בהם
? מוצרים שלא השתמשנו בהם
** כתבות שונות

ועתה, לדרך...

לקראת הלידה
עיסוי פרינאום
אני התחלתי את עיסוי הפרינאום בשבוע 35. השתמשתי בשמן שקדים. קיימות המלצות לשימוש בשמנים שונים, אך שמעתי לא פעם על כל מיני תופעות לוואי שהיו לאלה שהשתמשו בשמנים שונים משמן שקדים. למרות שהיה בהחלט מוזר, אני מאמינה כי העיסוי סייע לי מאוד. ולכן ממליצה בחום לעסות.
** על עיסוי פרינאום מאת יונה ארד, "נגיעות של אימא", מדריכת הכנה ללידה, מנחת מפגשי אימהות ותינוקות מוסמכת "המרכז הישראלי לחינוך ללידה".
**
על עיסוי פרינאום ואמבט אדי רוזמרין למניעת חתך חיץ בזמן לידה באפי-נו.
** על עיסוי פרינאום מאת הילה שקד, מדריכת הכנה ללידה.
** על עיסוי פרינאום מאת נעמי גטניו, מדריכת הכנה ללידה, תומכת לידה, מנחת קבוצות לנשים אחרי לידה ועורכת ראשית של פורטל דוּלה.

פטל בר אדום
אני התחלתי לשתות את חליטת הפטל בשבוע 35. אפשר לרכוש את עלי פטל אדום בכל בית מרקחת טבע. שתיתי פעמיים ביום. ובשבוע 38 עברתי ל-3 כוסות ביום. המשכתי לשתות גם זמן מה אחרי הלידה. גם הפעם אני מאמינה שזה עזר לי מאוד.
** על עלי פטל אדום באתר בייבי טבע.
** על עלי פטל אדום בתפוז - הריון ולידה.
** על עלי פטל אדום באתר דולה.

לקחת לבית חולים (לשהות בחדר לידה ובמחלקת יולדות לאחר מכן)
מומלץ בחום רב להכין את התיק לבית החולים מתי שירגיש כי צריכים לעשות כן. אני כל הזמן דחיתי את הרגע (לא רציתי לסמן לך שאני רוצה כבר שתצא, כדי שתקח את הזמן הדרוש לך להצטרף אלינו), עד שאושפזתי בחשד לרעלת הריון כמה ימים לפני שנולדת (שוחררתי לבסוף, ולחדר הלידה הגעתי מהבית). אז אבא היה צריך להכין את התיק בליווי טלפוני שלי. בקיצור, עדיף לעשות זאת בדרך פשוטה יותר:).
* לרוב, התבססתי על הרשימה הזו. בנוסף לכך, הוספתי:

* כדור פיזיו
* מטבעות קטנות לרכישת מיץ מתוק במכונות שתייה
* דיסקים עם מוסיקה (כדאי לבדוק אם בבית החולים יש טייפים, או להביא מהבית)
* תרופות הומאופתיות שונות (כדאי להתייעץ עם הומאופת או בבית מרקחת טבע)
* משככי כאבים לשהות שאחרי הלידה - אדויל או נורופן (שתי תרופות אלה הן המותרות בהנקה)
* משחה לפטמות סדוקות
* 7 זוגות תחתוני רשת (לא משנה של איזו חברה)
* פדים לדימום אחרי הלידה של Vania (פדים מעולים - ניתן להשיג בחנויות למוצרי תינוקות).

הלידה
ממליצה מאוד לא להשקיע כסף רב בקורס הכנה ללידה. הקורס הבסיסי הקיים בקופות החולים הוא מעל ומעבר למה שנדרש. כן חשוב לקחת אותו, כדי בעיקר לקרב את בני הזוג לנושא. וגם כדי לדעת דברים אינפורמטיביים שונים. במקום להשקיע הון עתק בקורס, שבדרך כלל גם נערך זמן רב לפני הלידה, אני הייתי קובעת פגישה אישית עם תומכת לידה בשבוע 38-39, בה היא תעבור עם שני בני הזוג על כל שלבי הלידה, על התנוחות ועל החלק של בן הזוג בתהליך (לרבות הדגמה פיזית). הרבה יותר יעיל, רלוונטי ובהחלט שווה את ההשקעה. קיימים שני תחומים, שבהם חייבים להתמצא לקראת הלידה. ראשית, התנוחות. כדאי לנסות את כולן בבית, ממש בשבועות האחרונים של ההריון, ביחד עם בן הזוג, כדי לדעת מה נוח ומה לא. מה עוזר ומה לא. שנית, הסיבוכים. אין מה לעשות, הסיכוי והסיכון תמיד קיימים. והידע זה הדבר היחיד שיכול לעזור בהתמודדות עם צוות רופאים ומיילדות. בין אם מסכימים איתם ובין אם לא - ההחלטה הסופית היא בידינו. וכדי להחליט, חייבים לדעת. ואולי אפילו לסכם דברים בין בני הזוג ברוגע ובשלווה שלפני הצירים.
** על תנועתיות בלידה ושימוש בתנוחות
** על כאב בלידה - צירים, יולדת ומה שביניהם
** על טנס ועל מנגנון הכאב בלידה

אתרים שימושיים לקראת הלידה
אתר הארגון המיילדות (כעת בבנייה, אך אתר מצויין)
דולה - הופרטל האישראלי להריון, לידה והורות
בייב טבע - מוצרים להתחלה טבעית
אמנות הלידה (ובו גם פורומים פעילים בכל הנושאים הקשורים בלידה ובהורות)

הנקה
בניגוד מוחלט לכל אמונה שקיימת בנידון, ההנקה היא טכניקה נטו. וכמו כל טכניקה, חייבים ללמוד אותה כדי לרכוש מיומנות. למזלי, הזדמנתי למפגש מקרי עם טל מגד, יועצת הנקה מדהימה. וכך הגעתי מוכנה. מומלץ מאוד להכיר יועצת הנקה מוסמכת IBCLC באזורכם. לוודא כי מדובר ביועצת הנקה מוסמכת IBCLC - לא להקשיב לעצות של יועצות או מדריכות הנקה אחרות. גם לא בתינוקיה. הן יכולות להיות מזיקות! עדיף להפגש איתה לפני הלידה עם בן הזוג. ואפילו לבקש ממנה חומר כתוב, אותו לשמור תמיד בהישג יד לפחות בשבועות הראשונים. אם לא מתאפשר, לכל היותר, לפני ההגעה ללידה, חייבים להצטייד בכמה מספרי טלפון של היועצות המוסמכות באזור למקרה הצורך. ולקרוא כמה שיותר על ההנקה לפני הלידה!!! ידע הוא המפתח להצלחה בהנקה! אין דרך להדגיש את חשיבות הלמידה בתחום הזה. אני אפילו הייתי ממליצה להפגש עם היועצת כמה ימים אחרי הלידה, גם אם על פניו נראה הכל בסדר. רק כדי לדעת שבאמת הכל בסדר. חשוב מאוד!
* רפידות הנקה Johnson
אלה הרפידות שאני הכי אהבתי. לפחות באזורנו בצפון הן הכי זולות ב"מוצצים" - 18 ש"ח. אני עדיין משתמשת בהן.
* משחה לסדקים בפטמות Purelan100 של חברת Medela
משחה מצויינת! בניגוד להרבה משחות אחרות, אין צורך לשטוף אותה מהפטמה כשהתינוק יונק.
* חזיית הנקה
חשוב לעשות סיבוב בחנויות השונות לקראת סוף ההריון ולבחור חזיה נוחה. אני אישית לובשת גוזיות (דומות לזו, רק ששלי עלו 15 ש"ח בחנות "העמק עודפים" ברח' השלבים 18, בתל אביב). אני לא חובבת גדולה של ברזלים, כך שגוזיות מאוד נוחות לי.
* מוצץ
אנחנו השתמשנו במוצצי סיליקון של Avent
0-3, בעלי פטמה אורטודנטית. הקפדתי לחכות עד שהיית בן חודש, כשהצעתי לך את המוצץ לראשונה. ואהבת אותו מהתחלה. לכן לא הייתי צריכה לנסות מוצצים אחרים, מה שבדרך כלל מציעים להורים לתינוקות שלא מתלהבים לקחת מוצץ. השתמשנו באותו סוג וגודל של מוצץ (26 ש"ח לזוג "מוצצים") עד שהיית בן שנה וחודשיים, אז נפרדת לתמיד מהמוצץ. לא כדאי להגזים בכמות המוצצים הנרכשים. לי תמיד היה אחד בתיק, אחד בעגלה, אחד באוטו ואחד עליך. את המוצצים בעגלה ובסלקל קשרתי בשרוך - כך תמיד היה קל למצוא אותם ולהציע לך בעת הצורך.
** "למה צריכים מוצץ"?
** "האם מוצץ פוגע בהנקה?"
** "דרכים אחרות ממוצץ להרגעת התינוק"
** "השפעת השימוש במוצץ על השיניים"
** "מה עדיף - מוצץ גומי או סיליקון?"
** "מה עדיף - מוצץ או אצבע?"
?? בקבוקים
אנחנו לא השתמשנו בבקבוקים. ינקת תמיד ממני. לכן לא אוכל להמליץ על בקבוק זה או אחר מנסיון אישי, אם כי לפי מה שלמדתי, הבקבוקים של Avent הם המומלצים לתינוקות יונקים.
** "סיכונים במתן בקבוקים לתינוק יונק"
** "בקבוק Avent כבקבוק מועדף לתינוק יונק"
** "פלסטיק מרעיל - למה לא מספרים לנו את האמת?"
** "בקבוק לתינוקות שנמכר בישראל מכיל חומר רעיל"
??
אביזרי ניקוי לבקבוקים (מברשת ניקוי, מתקן לייבוש)
כפי שאמרתי, לא השתמשנו בבקבוקים. אני בטוחה אמנם כי ניתן לנקות את הבקבוקים באמצעים רגילים לגמרי.
?? סטרליזטור
לא אוכל להמליץ כי לא הזדקקתי. אם הייתי משתמשת בבקבוקים, הייתי מחטאת אותם במים רותחים רגילים.
?? משאבת הנקה
לי לא יוצא להשתמש במשאבת הנקה. לא התחברתי לרעיון, ולמזלי לא ממש הייתי זקוקה. בכל מקרה לא הייתי ממליצה להצטייד במכשיר לפני הלידה, אלא לחכות ולראות מה יהיה נוח. אפילו אולי לבדוק בבית חולים, אם מתכוונים לשאוב. בכל מקרה, כדאי לדעת כי במקרה הצורך, ניתן לקחת משאבה מחברה או מ"יד שרה".
?? כורסת הנקה
ממש לא חובה. יתרה מכן - כורסות ההנקה הקלסיות הקיימות בחנויות הן ענקיות פשוט ומצריכות הרבה מקום. לכן גם לעיתים קרובות הופכות אחרי כן לרהיט מכביד. בסופו של דבר, היועצות ממליצות על הנקה בכסא פלסטיק עם משענת נוחה, כך שתהיה תמיכה לגב ולמרפקים. בכל מקרה, הייתי ממליצה לחכות עד אחרי הלידה והתיישבות ההנקה, ורק אז להחליט על נחיצות הכורסא. חשוב גם לזכור, כי מי שתמשיך להניק, תעשה כן בתדירות גבוהה בחודשים הראשונים, ולכן, מכורח הנסיבות, תניק הרבה מחוץ לבית. אז תצטרך למצוא פתרונות יצירתיים אחרים.

בכל מקרה, כשאני הייתי בבית, הנקתי בחודשים הראשונים באחד מכיסאות פלסטיק (בתמונה אתה בן 19 ימים), שאספנו מהגינה, ומאוחר יותר בכורסת נדנדה מ"איקאה", אותה קיבלנו במתנה מגיסתי (בלי קשר להנקה). היא התגלתה ככורסת הנקה מצויינת. ובחוץ הנקתי בכל מקום אפשרי -

על המדרגות (בתמונה אתה בן 26 ימים),

על הספסל (בתמונה אתה בן 17 ימים), על המדרכה או סתם על הסלע שמצאתי בדרך. ואנחנו עדיין ממשיכים ברוח זו.
?? כרית הנקה
גם פריט זה ,לדעתי, אינו הכרחי. לי הייתה כרית הנקה שהשאלתי מחברה. לבד מפעם אחת שניסיתי להשתמש בה, לא נגעתי בה יותר.

מצאתי כי היה הרבה יותר נוח להניק על כרית רגילה (בתמונה אתה בן יומיים). בכל מקרה, לא הייתי מבזבזת כסף על פריט זה.
?? חולצת הנקה/ סינר הנקה
פריטים אלה אולי נחמדים, אך מבחינתי היו בגדר גחמה מיותרת. מה שהרבה יותר חשוב, הוא להתאים את כל הגרדרובה לקראת ההנקה. כלומר, החולצות צריכות להיות כאלה שיאפשרו שליפה מהירה של הציצי בכל מקום. הכי נוחות הן הגופיות שמאפשרות להזיז את החלק העליון מלמעלה למטה, ולא חולצות שצריך להרימן מלמטה כדי להגיע לציצי המיוחל. בחורף ניתן פשוט לשים גופיות מתחת לסוודר, ואז גם כשמרימים את הסוודר, לא נחשפים. בהתחלה גם הייתי פשוט מכסה את הראש של הצ'ופצ'יק בטיטול טטרה. אך מהר מאוד הבנתי, שכמו בהרבה מקרים אחרים, עושים פיל מזבוב בכל הנוגע לפרטיות ההנקה. ברוב רובם של המקרים, לאף אחד חוץ מהמניקה אין מושג שהיא מניקה.

התינוק נראה ישן (בתמונה אתה בן חודש). לבטח לא למי שנמצא מאחוריה. ולמי שנמצא מקדימה, הרגע הקט של שליפת הציצי תמיד יכול לעשות בדסקרטיות של הפניית הגוף חצי סיבוב ממנו, או הליכה הצידה, או, במקרה הצורך, אפילו בקשה ממנו להפנות את מבטו לרגע. אמא מניקה תופשת די מהר כי הנקה היא חלק מחייה, ואין בזה שום דבר רע או לא נעים, אלא אם מציגים אותו כך. אך אני לגמרי מבינה את האמהות שאינן מסכימות לכך. שאולי אכן יצטרכו פריט זה. אותן רק הייתי מזהירה כי קיים סיכוי כי ילדיהן לא יאהב אותו. ואז הן יצטרכו להסתדר.

כתבות כלליות בנושא ההנקה:
** "איך מתחילים"
** "איך מניקים?"
** "הלילה השני של התינוק"
** "הנקת יילוד"
** "ידע הוא המפתח להצלחה בהנקה: 10 טיפים להצלחה"
** על מבחר הגדג'טים הקיימים בחנויות בתחום ההנקה


אתרים שימושיים לגבי ההנקה:
אתר ההנקה העברי הראשון Menikot
אתר Linok - ידע הוא המפתח להצלחה בהנקה

רשימת יועצות הנקה מוסמכות IBCLC
פורום יעוץ ההנקה ב"אמנות הלידה"
Kellymom - אתר מעולה על הנקה והורות בכלל

רשימת ציוד ממש להתחלה
ריהוט
* מיטה
כבר בימים הראשונים מאז הצטרפותך אלינו, רציתי להשתמש במיטה על הרצפה. מאוד הסכמתי עם הקונספט, אך הייתי אז עוד ממש מתלמדת צעירה בכל הנוגע לגישה המונטסורית (ועדיין הנני), וגם הבית, שאנחנו גרים בו, הוא בית קרקע ישן עם קירות ורצפות קרים. מאוד פחדתי שתתקרר. את ההתלבטויות פתרה "מיטת מטר", שקנו ההורים שלי כשבן הדוד שלך נולד כמה שנים לפניך. השתמשנו בה עד שהיית בן 7 חודשים.

רק אז, עת האביב הפציע, עברת לישון במיטה על הרצפה, אותה עשינו בעצמנו מהפוטון הישן שלנו, בסמוך למיטה שלנו. בדיעבד, קיים סיכוי די גדול, כי האחים שלך שיצטרפו עוד אלינו יתחילו את חייהם ישירות במיטה על הרצפה. בכל מקרה, גם אם המיטה על הרצפה אינה מדברת אליכם, עדיין הייתי ממליצה להתשמש ב"מיטת מטר". היא אלגנטית יותר וגם זולה יותר מהמיטה הרגילה. רוב החברים שלך בני גילך, שישנו במיטת תינוק רגילה, עברו בזמן האחרון למיטת ילד, כך שחבל על השקעה גדולה מדי במיטת תינוק. יתרון נוסף של "מיטת מטר" הוא כי היא על הגלגלים וניידת. לכן, אם המשקופים מאפשרים זאת, ואם גרים בקומה אחת, ניתן גם לניידה בבית.
* עריסה
חבל לקנות. ניתן להשכיר בכמה עשרות שקלים בלבד ב"יד שרה", או באחת מחנויות הילדים באזורכם, לחודשים הראשונים. אנחנו השכרנו את שלנו ב"מוצצים". מכיוון שנולדת בסוף הקיץ, כבר מימיך הראשונים בבית (ועד עצם היום הזה:) את רובו המכריע של היום העברת בחוץ. אם היה לנו דשא, הייתי שמה אותך על השמיכה. אך מכיוון שהחצר שלנו מרוצפת, העדפתי להשתמש בעריסה. לשים אותך כל הזמן בעגלה היה נראה לי קלסטרופובי למדי.

כך מתחת לעצים בחצר, העברת את רוב הבקרים בחודשיך הראשונים (בתמונה אתה בן חודשיים וחצי). בכל מקרה, זה היה השימוש היחיד שלנו בעריסה. בבית היית רוב הזמן על מזרון הפעילות. לכן העדפתי ואני גם ממליצה בחום לא לרכוש את העריסה. עריסות מושכרות הן במצב מצויין. גם הן על גלגלים וניידות. חייבים גם לזכור כי מימדיה של העריסה הם קטנים, כך שלרוב תשתמשו בה מספר חודשים בלבד.
* לול
אנחנו לא השתמשנו בלול, כדי לאפשר לך חופש תנועה מירבי. מבחינתי, זו הוצאה לגמרי מיותרת, ואפילו מזיקה!
* שידה
בעיני, גם השידה היא השקעה מיותרת. ראשית, היא עולה הרבה כסף. שנית, בהמשך, היא הרבה יותר נוחה לשימוש כארון בגדים להורים מאשר לילד, ולכן די מהר תצטרכו להחליף אותה או להוסיף לה פתרון אחר. שלישית, כמשטח החתלה ניתן לאלתר ולמצוא רהיטים אחרים הקיימים כבר בבית.

אנחנו התאמנו את השידה הזו כמשטח ההחתלה. כעקרון, כל שידה בגובה הנוח להורים להחתלה, שהיא מספיק רחבה להכליל את התינוק, יכולה להתאים כמשטח החתלה. או, למשל, שולחן עבודה. אני מכירה הורים שהחליפו טיטולים גם על המיטה שלהם, אך לי פתרון זה לא נראה נוח.

שידה זו שימשה כארון הבגדים בשבילך. היום היא עדיין ממשיכה לשמש כארון אחסון הבגדים בשבילך. אך אנחנו אלה שמשתמשים בה. לך לא נוח להשתמש בה. עוד לא הספקתי לכתוב על כך, כך שארחיב כאן בקצרה. עודף הבגדים שקיים בה (וגם זה רק בשתיים מתוך ארבע המגירות שבה - יתר המגירות הושאלו על ידינו לשימושים אחרים) מבלבל ואינו תורם לך. לך ארגנו שידה קטנה, דומה לזו שבתמונה. שם כל יום אני שמה לך שתי אופציות לבחירה מכל פרט לבוש, ואתה משתמש בשידה קטנה זו כארון הבגדים שלך. לחלופין, הייתי יכולה פשוט להשתמש בארון קטן ולשים בו סלסלות קטנות עם הבגדים שלך. כנראה, זה גם יהיה הפתרון שלנו מאוחר יותר. כל דבר טוב על שידת תינוקות קלאסית, שהיא בומבסטית ואינה מתאימה כלל לשימוש על ידי הילד.

כלי התניידות
* עגלה
שני דברים הם החשובים ביותר בעגלה. ראשית, משטח קשיח למדי, ישר, ב-180 מעלות. אפשר כי תהיה בה אמבטיה במקום המשטח, אך לי זה נראה הרבה יותר מסורבל.

חשיבות המשטח הישר היא כפולה. בחודשיו הראשונים, התינוק חייב להיות בשכיבה מלאה (בתמונה אתה בן חודש), ולא לו בזווית קטנה (רק לפרקי זמן קצרים בסלקל בנסיעה).


בנוסף, ברגע שמגיע השלב, בו מתחילים להתעניין במתרחש בסביבה, והילד עוד לא יושב, המשטח הישר מאפשר לסובב אותו על הבטן. בתנוחה הזו (בתמונה אתה בן שמונה וחצי חודשים) העברת שעות ארוכות וימים שלמים (נראה לי שבעגלות עם אמבטיה, דבר זה אינו אפשרי). שנית, חשוב כי תהיה אופציה להחליף את כיוון העגלה, עדיף על ידי היפוך הידית.

כדאי לדעת, כי במשך די הרבה זמן חשוב מאוד לראות את פני התינוק (בתמונה אתה בן 3 חודשים). בהתחלה החשיבות היא בשבילנו - לראות אם הוא בסדר, אם זקוק למשהו. מאוחר יותר - בשבילו, לראות כי אנחנו כאן, כי גם אם הוא לא רואה אותנו, אנחנו עדיין קיימים שם (עד שקביעות אובייקט מתייצבת). חברות שלי שלא הייתה להן אופציה דומה, מצאו את עצמן לרוב סוחבות את התינוקות הבוכים על ידיהן, כשביד אחרת הן דוחפות את העגלה. שלושה דברים נוספים הם פחות חשובים, אך עדיין בעלי משקל מכביד: צלון, עבירות והסל הגדול. אם מתכוונים לבלות הרבה זמן בטיולים, כדאי שהצלון יהיה כזה שמתפרק מבסיס העגלה.

כך תמיד אפשר לכוון אותו ולהגן על העולל הקטן משמש, או מרוח, או מגשם (בתמונה אתה בן שמונה וחצי חודשים). עבירות חשובה לכל מי שגר במקומות עם רחובות לא סלולים או סלולים לא הכי טוב. סל גדול הוא קריטי למי ששוב מטיילת הרבה עם העגלה. הסל הופך די מהר לתחליף לתיק, ואליו נזרקים כל הדברים האפשריים - בגדים וטיטולים להחלפה, שמיכה לפרוס בגינה, צעוצועים. ולבסוף, שני דברים שבכלל לא הייתי לוקחת בחשבון הם משקל העגלה ואפשרות לקפלה ביד אחת. לגבי האחרון, בעיני זה מיטוס מוחלט. עוד לא ראיתי אמא שעושה כן - מחזיקה ביד אחת את תינוקה בן יום (שבקושי אפשר להחזיקו ביד אחת, כי לרוב הוא בעצמו מתקפל לכל הכיוונים) או בן כמה חודשים (אז לרוב הוא כבר כבד מדי להחזקה ביד אחת), וביד אחרת מקפלת את העגלה. ומבחינת משקל העגלה - כמות הפעמים שבאמת מרימים את העגלה היא מזערית לעומת המשקל שנותנים לאלמנט זה. לרוב, בעגלה משתמשים בטיולים. מרימים אותה רק כשמכניסים אותה לאוטו ומוציאים אותה ממנו. ואז, למעשה, בגלל שכל העגלות לבסוף מתקפלות ויש להן ידית אחיזה, המשקל שלהן הרבה יותר קטן. אלא אם גרים בבנין בן כמה קומות ללא מעלית (ואין עוד הרבה כאלה - מיכלי, תסלחי לי:), שום אמא נורמלית לא תרים את העגלה שלה, לא עם ילד בתוכה, ולא לבד, ותשא אותה למרחקים. גם מי שגרה בגובה, לרוב משאירה את העגלה במהלך היום נעולה במדרגות למטה, עד שבעלה ירים אותה בערב לדירה, לכל היותר. מה שנשאר הוא המדרגות. ובמדרגות פשוט גוררים את העגלה ולא מרימים אותה. כמובן, לפני שרוכשים את העגלה, חשוב לראות שהיא מספיק מרווחת כדי שלתינוק לא יהיה צפוף, שהיא נכנסת לתא מטען של האוטו, ולעשות איתה סיבוב קטן לראות שהיא בגובה המתאים לשני בני הזוג. לסיכום, לא הייתי משקיעה בעגלה למעלה מ-1,000 ש"ח. גם ההורים שעדיין מסיעים את ילדיהם בעגלה, עוברים להשתמש לקראת גיל שנה וחצי לרוב, בטיולון - קל יותר וזול יותר (200-300 ש"ח). דרך אגב, העגלה שלנו היא מדגם Peg Perego Venezia, ודבר היחיד שהייתי משנה בה הוא העבירות שלה. גם אותה קיבלנו יד שניה.
* סלקל או מושב בטיחות (כתחליף לסלקל מההתחלה, או כמחליף את הסלקל בהמשך)
ללא כל ספק, דורש כל השקעה שתדרש. הבטיחות, מבחינתי, היא השיקול העליון, במיוחד ככל המדובר בכבישים שלנו. בעיה חמורה היא כי בדיקת הבטיחות הישראלית היא מזלזלת מאוד, ולכן לפני הרכישה כדי להתייעץ עם אבי ורון בפורום "הריון ולידה" איזה מהסלקלים ומושבי הבטיחות מהנמכרים בארץ נחשבים לבטיחותיים לפי מבחני ריסוק האירופאים והאמריקאים. אין לזלזל בנושא זה! כדאי להוסיף לסלקל מגן ראש לחודשים הראשונים, אם הוא לא מגיע כבר עם הסלקל, או פשוט לשים מגבת מגולגלת מסביב לראש. מיותר לציין, כי בסלקל השתמשנו אך לצורכי הנסיעה. וגם אז עם הפסקות בדרך. הכל כדי להגן על הגב שלך מהשהייה הממושכת המזיקה בזווית הלא הבריאותית של השכיבה בסלקל.
** "כל מה שרציתם לדעת על מושב בטיחות לתינוק"
* מנשא
ממליצה בחום. המנשא שלנו היה הוא דמוי מנשא Loopi, אך מבד הרבה יותר נוח ופחות צמוד. השתמשנו בו המון!

גם כתחליף לעגלה (בתמונה אתה בן חודשיים וחצי), גם כתחליף לחולצת הנקה, וגם כמשהו שבכלל כייף להיות בו. אנחנו התחלנו להשתמש בו כשהיית בן חודש, אך בפעם הבאה לא אחשוש להתשמש בו ממש מההתחלה. עדיין, הייתי ממליצה להגיע עם התינוק לחנות ולמדוד את המנשא. לנסות גם דגמים של יצרנים שונים. למרות שכל המנשאים נראים די דומים, בפועל, הם מאוד שונים. וכדאי מאוד לנסות אותם לפני הרכישה. לא לכל אמא ולא לכל עולל הוא נוח. עניין של טעם וריח.

מוצרי טכסטיל שונים
* משטח החתלה
אנחנו השתמשנו במזרון מבד (40 ש"ח ב"ילדים" בעין המפרץ), עליו פרסתי משטח מניילון (שעוונית - 10 ש"ח ב"My baby" בירכא), ועליו חיתול טטרה. מתחת למשטח שמתי משטח מונע החלקה (20 ש"ח ב"My baby" בירכא), שנדבק לשידה ללא השארת סימנים, כדי שהמזרון לא יחליק. כך יצרתי משטח יפה, שגם אם נרטב מפיפי (מה שקורה המון), או אפילו מקאקי, הוא לא מתלכלך ולא נרטב.

וגם היה לך נעים לשכב עליו (בתמונה אתה בן 20 ימים). אם היו פספוסים, הייתי מחליפה את חיטול טטרה, מנגבת את המשטח מניילון, ותוך רגע - היה משטח החתלה נקי ומוכן לשימוש . ולכן, אם כי משטח החתלה הוא פריט בהחלט חיוני, עדיין אין צורך להשקיע בו הרבה. בסופו של דבר רק השוליים שלו הם אלה הגלויים לעין. חשוב לציין כי ליד המשטח שמתי מגבונים (למרות שהשתמשתי בהם לניקוי הטוסיק שלך רק כמה חודשים ארוכים לאחר מכן, כשהיה לי כבד מדי להחזיק אותך מעל הכיור ולשטוף במים), סלסלה עם כל המשחות הנדרשות, מנורת לילה להחלפות במהלך הלילה, וגם טיטולים במגירה שבשידה (לחלופין, אפשר היה לשים את הטיטולים בסלסלה בהישג יד).
* משטח החתלה נייד
פריט חיוני מאוד. בדרך כלל מצורף לתיקי התינוקות הנמכרים. אך גם אם מחליטים להסתדר בלי התיק, חשוב לחשוב על איזה פתרון יצירתי ליצירת משטח מפלסטיק, שיהיה קל לנשיאה לכל מקום.

כך אפשר להחליף טיטולים בכל מקום אפשרי (בתמונה אתה בן שנה וחודש), ללא דאגות היגייניות.
* תיק עגלה
עוד אחת ההמצאות המיותרות. אנחנו מצאנו את עצמנו משתמשים בתיק התינוקות שרכשנו (80 ש"ח ב"ילדים" בעין המפרץ) אולי 10 פעמים בסך הכל. וזאת מכמה סיבות. ראשית, מי שמתכוון לטייל הרבה ברגל, בסופו של דבר, משתמש בסל שבעגלה במקום התיק. את התיק הענק לא כל כך נוח לשים על העגלה, בלשון המעטה. אני די מהר ארגנתי שקית רגילה, ובה 3 טיטולים חדשים, משטח החתלה נייד, מגבונים לחים וזוג בגדים להחלפה. מאוחר יותר, הוספתי גם אוכל. הרבה יותר קופמקטי ונוח לשימוש. שנית, גם מי שנוסע הרבה ומתכוון להשתמש בתיק תינוקות, מגלה כי הוא אינו יכול להכיל הרבה, ובסופו של דבר תמיד צריך לקחת גם תיק נוסף. ואז השאלה הנשאלת - למה לרכוש את התיק?? הרבה יותר נוח וקול להשקיע בתיק גב פשוט ונוח, קטן מימדים אך מכיל הרבה, עם הרבה תאים. גם יהיה ניתן להשתמש בו לאחר מכן.
* מגן ראש
מטרתו הרשמית של מגן הראש היא להגן על הילד. מפני קור ומפני קבלת מכות מהשלבים של המיטה. האחרון היה נשמע לי קצת מסוכן - אולי כי כשהתהפכת, כבר ישנת במיטה על הרצפה (מבחינתי זו גם סיבה נוספת להשתמש במיטה על הרצפה - מדוע להקיף אותך במשהו שאינו בטיחותי?). אני העדפתי מגן ראש לחצי מיטה - כזה שמקיף את מחצית המיטה ולא את כולה, מה שהיה נראה לי קצת יותר מדי קלסטרופובי, וגם מנע ממני לראות אותך, כשהייתי שוכבת במיטה שלי, בגובה העיניים שלך. את מגן הראש שלנו קניתי כחלק מהסט שכלל גם סדין ושמיכת מעבר, במבצע ב"שילב". מבצעים כאלה קיימים כל הזמן, וכדאי לעקוב אחריהם. למי שמשתמש בעריסה - כדאי שיהיה מגן ראש נפרד גם לעריסה.
* סדינית
פטנט מעולה! המדובר בסדין לבן קטן, ולו ארבעה שרוכים בארבע פינות. קושרים את הסדינית באמצעות השרוכים למיטה או לעריסה, מעל הסדין הרגיל.

וכך מה שמתלכלך (די מהר מהפליטות) הוא הסדינית ולא הסדין. אז מחליפים רק את הסדינית, והסדין נשאר. בדרך כלל, הסדיניות נמכרות בסט של שלוש (15 ש"ח ב"My baby" בירכא). סט אחד מספיק מעל ומעבר - סדינית אחת למיטה, אחת לעריסה ואחת להחלפה.
* סדין
כמובן, כל מוצרי טכסטיל שבאים במגע עם ילדים, במיוחד עם תינוקות רכים, חייבים להיות עשוים כותנה 100%. למי שתנצל את היתרונות של הסדיניות, מספיקים שני סדינים לתקופת הקיץ. אחד, בדרך כלל, נכלל בסט הכולל גם מגן ראש ושמיכת מעבר. את הסדין השני ניתן לרכוש בנפרד (16 ש"ח "מוצצים"). כפי שכבר הסברתי, מה שמתלכלך מהפליטות הוא הסדינית, אך לפעמים הפיפי דולף מהטיטול, ואז יש צורך להחליף גם את הסדין הרטוב. בחורף מספיק להשתמש בסדין פלנל אחד, אלא אם תמצאו גם סדיני פלנל שנמכרים בנפרד. אני מצאתי רק כחלק מהסט הכולל גם ציפה לשמיכה, והוא היה יחסית יקר (לא זוכרת את המחיר). לכן קניתי רק סדין אחד. בנוסף, גם לעריסה כדאי להצטייד בשני סדינים (סט מצעים הכולל גם מגן ראש עלה 100 ש"ח ב"My baby" בירכא; סדין בודד עלה שם 16 ש"ח).
* שמיכת פיקה
כדאי שיהיו 2 שמיכות פיקה או מכל חומר קל אחר.
* שמיכת פליז או צמר
מספיק שתהיה אחת לטיולים בחוץ.
* שמיכת פוך
כדי להיות רגועים בחורף, עדיף להשתמש בשמיכת פוך. ב"שילב" מוכרים שמיכת פוך מיוחדת לתינוקות (לא זוכרת את המחיר). אומרים כי הפוך הרגיל כבד מדי בשבילם.
* חיטולי טטרה
מומלץ בחום רב! אני השתמשתי בחיטולי טטרה הלבנים לכל מטרה אפשרית - כמגבת לפליטות, כסדין לביקורים מחוץ לבית, כצלון בעגלה, כסתם משהו לנגב בו כשצריך. תמיד היה לי חיטול טטרה בעגלה ובתיק. היתרון הענק שלהם הוא שהם מכובסים בקלות, וכמעט כל כתם יורד מהם, וגם מתייבשים תוך רגע. הם מגיעים בחבילות של 6 (16 ש"ח לחבילה ב"My baby" בירכא), הייתי ממליצה להצטייד ב-2 חבילות.
* חיטולי פלנל
חיטוטלי פלנל הם הגרסה המעודנת והאלגנטית יותר לטיטולי טטרה. בדרך כלל הם מגיעים בחבילה של 3 (25 ש"ח לחבילה ב"My baby" בירכא), ו-2 חבילות יספיקו מעל לכל עבר. הם רכים למגע, ולכן הרבה יותר נעימים למגע עם התינוק.

בהם השתמשתי כסדין לעגלה, כסדין לביקורים מחוץ לבית, כשמיכה לשים על הספה או על הרצפה, ועליה להניח אותך (בתמונה אתה בן חודש וחצי), ואפילו כשמיכה לכסות אותך בימים חמים במיוחד.
* מזרון פעילות
מומלץ בחום כפול ומכופל! את רוב השנה הראשונה שלך העברת על מזרון פעילות במרכז הסלון (נרכש ב-do-be).

המדובר במזרון פשוט בעובי של כמה ס"מ. גם מגן על חופש התנועה שלך (בתמונה אתה בן 4 חודשים), גם מבודד מקור הרצפה, גם שומר על נקיון יחסי של הסביבה מסביבך, וגם מרופד טיפה. פשוט מעולה! כמובן, אפשר גם לרחוץ את הכיסוי. עדיף לא לרכוש מזרון מקושקש מדי, כדי לא להעמיס עליך יותר מדי גירויים.
* משטח פעילות נייד
תחליף למזרון פעילות מחוץ לבית. הוא קטן ונוח לנשיאה. לוקחים אותו לכל מקום, ואז בקלות אפשר לשים את התינוק על הרצפה בכל מקום, ולא להשאיר אותו בעגלה החונקת. כך הוא גם מסוגל לנוע, לחקור את הסביבה, וגם לקחת חלק באירוע, אליו הגענו. כדאי לבחור במשטח, שאין עליו יותר מדי פעילויות כשלעצמו, כדי לא לבלבל יותר מדי את התינוק.

בין אם בביקור אצל הסבים (בתמונה אתה בן 3 חודשים),

בין אם בבילוי במסעדה (בתמונה אתה בן 5 חודשים).
* סל כביסה
סלי כביסה הקיימים לתינוקות עשויים בדרך כלל מבד. ולרוב, ללא מכסה. בעיני, הם אינם שימושיים.

אנחנו רכשנו לך סל כביסה מקש. גם שימושי, גם יפה, וגם ינוצל לטווח רחוק בין כסל כביסה ובין כסל אחסון. בכל מקרה, כדאי לחשוב על פתרון לסל כביסה נפרד לבגדי התינוק.
* שק טיטולים
מיותר לגמרי. במקומו ניתן להשתמש במגירה בשידה או בסלסלה.
* ביגוד
במיוחד עם הרך הנולד, חייבים להקפיד כי הבגדים יהיו עשויים 100% כותנה. הביגוד חייב להיות נוח... לתינוק ולא להורים! אין שום טעם לשים על תינוקת שרק נולדה (ובכלל במהלך השנה הראשונה לחייה) שמלות וחצאיות (אלא אם מדובר באירוע חגיגי פעם בהרבה מאוד זמן), למשל. לא רק שהלבוש הזה לא נוח לה, אלא הוא יכול אפילו למנוע ממנה תזוזה חופשית (אם היא מתחילה, למשל, לזחול, וכל הזמן נתקעת בשמלה מתחת לברכיה). אני לא הייתי חובבת גדולה של אוברולים, אלא יותר של ביגוד בן 2 חלקים. מכיוון שהתינוקות באמת גדלים מהר, וגם מזג האוויר יכול להשתנות די מהר בעונות מסוימות, אין צורך לקנות יותר מדי בגדים על ההתחלה. תינוקות שרק נולדו לא מתלכלכים מדי, אלא אם פולטים או בורח פיפי או קאקי, אז אפשר אפילו לכבס ביד ולייבש מהר. לתינוק שרק נולד הייתי קונה בתור ההתחלה 6 מכנסי רגליות, 6 בגדי גוף (עדיף כזה עם חזיה), 6 חולצות עם שרוול ארוך; סוודר ו-2 זוגות גרביים. ביגוד זה בהחלט מספיק להתחלה. ואז כבר תגיע החלטה אישית לגבי מה מעדיפים ובאיזה כמויות. כמובן, צריך להתאים את הלבוש לעונה. כן כדאי לזכור כי למרות שהעצה הקלאסית היא להלביש את התינוק בארוך במהלך החודש הראשון לחייו, אם הוא נולד למזג אוויר חם, אין לעצה זו שום הגיון. כמובן, חייבים כובע, שוב בהתאם לעונה. אני לא השתמשתי בכפפות - בעיני זו התעללות נטו בתינוק. כדאי למצוא את הבגדים במידה NB, למרות שלא בכל המקומות מוכרים אותם. אני חושבת שגם אם בעיני אחרים זה נחשב לבזבוז, כי מידה זו מספיקה לחודש ימים בקושי, עדיין לא מתאים להלביש את הרך הנולד בבגדים גדולים מדי.

מוצרי רחצה
* אמבטיה
בהתחלה השתמנו באמבטיה רגילה על מעמד (100 ש"ח ב"ילדים" בעין המפרץ).

באיזשהו יום, כשהיית בן כמה חודשים ולמזלנו, סיימת כבר לעשות אמבטיה, לפתע התפרק המעמד! מפחיד לחשוב מה היה קורה אילו היית באמבטיה באותו הזמן. מאז המשכנו לעשות את האמבטיות, כשהאמבטיה שלך מונחת על הרצפה. ואנחנו יושבים לידך על שרפרף קטן (בתמונה אתה בן שנה ו-5 חודשים).

אני חושבת שבעתיד אנחנו נשים את האמבטיה על הרצפה מלכתחילה. לא שווה פשוט את הסיכון!
* מתקן "דפני"
בהתחלה המתקן הזה היה נראה לנו כמתקן עינויים. ולכן פשוט החזקנו אותך במים. בהתחלה ממש התלהבת! אך מהר מאוד גילינו כי האמבטיות מתקצרות - גם כי אין לנו (במיוחד לאבא הגבוה שלך, בלי נדר, שמונה ישירות למבצע האמבטיות הראשי) הרבה כוח להחזיק אותך, העולה במשקל מיום ליום, בתנוחת כיפוף לא נוחה (כאבי גב מיהרו להגיע), וגם כי אתה לא הכי אהבת להיות מוחזק על ידינו בים. ואז ניסינו את "דפני" (19 ש"ח ב"ניו בייבי" בעוספיה (04-8396878). מה גדלה הייתה הפתעתנו כשאהבת את המתקן ממש מההתחלה.

האמבטיות חזרו להיות ארוכות ומהנות (בתמונה אתה בן 4 חודשים). ואתה היית פשוט מאושר!
* ספוג רחצה
* מגבת קפוצ'ון
כדאי מלכתחילה לקנות מגבת קצת יותר גדולה, כי המגבת לוולד החדש די מהר הופכת להיות קטנה.
* שמפו, אל סבון, תחליב וכו'
בחודשים הראשונים לחייך רחצנו אותך בתמצית תה קמומיל (אותה רכשנו בבתי מרקחת). לא הרגיש לי נכון לטבול אותך בכל המכשירים הכימיים למיניהם, גם אם כתוב עליהם עד כמה הם בלתי מזיקים. תמצית תה קמומיל גם מרגיעה את העור וגם את כאבי הבטן, מהם סבלת בשפע. כשנכנענו ללחצים של אבא שלי, שטען כי אנחנו לא מסבנים אותך, ולכן מזיקים לך כי התאים היבשים שלך לא מתחלפים, או משהו כזה, התחלנו להשתמש בסבון לתינוקות של חברת Moraz (רכשנו אותו ב"סופר פארם"). עד היום אנחנו משתמשים בממש מעט מסבון זה גם כסבון וגם כשמפו. והוא מעולה!
?? מדחום לאמבטיה
אני לא השתמשתי. תמיד בדקתי את המים במרפק.

טיטולים
אנחנו השתמשנו רק בHuggies או בPumpers. במוצר זה לא חוסכים. גם אם טיטולים אחרים זולים יותר, ולעיתים בהרבה, עדיין לא שווה את הסיכון של פריחה בטוסיק. וזה קורה לא מעט. בהתחלה רכשנו רק חבילה אחת של NB, כי די מהר עוברים למידה הבאה. כדאי תמיד לשמור קבלות, כדי שיהיה אפשר להחליף מידות במידת הצורך. כדאי גם לעקוב אחרי מבצעים, ואז לקנות הרבה, הרבה מאוד. לעולם אין יותר מדי טיטולים.

טיפוח אישי
* משחה לטוסיק/ קרם טיטולים
אנחנו השתמשנו בקרם טיטולים (BCN14) של חברת NatureScent (אפשר לקנות אותו גם ב"עדן"). קרם מעולה!
* שמן שקדים
העדפתי למרוח אותך בשמן שקדים ולא בשמנים האחרים מסיבה אחת ויחידה. מה שטוב לתוך תוכי (עיסוי פרינאום), לבטח טוב גם לילדי:)
* קיסמים לאוזניים בטיחותיים
* מברשת שיער רכה
האמת, אולי כי אני לא ממש מסתרקת, לא השתמשנו בה, למרות שרכשנו אותה.
* מספריים לציפורנים בטיחותיים
* מגבונים
כמו בטיטולים, חייבים להקפיד על טיבם. השתמשנו רק באלה של Avent - ללא אלכוהול וללא בישום.
* אבקת כביסה
בשנה הראשונה שלך השתמשתי ב"תינוקלין" או ב- Sano Maxima לתינוקות (שתיהן קייימות בסופר פארם) בהתאם למה שנמכר במבצע באותו רגע. עד שהתחלת לזחול במרץ, והבגדים שלך התחילו להתלכלך מהדברים של גדולים, אז התחלתי לכבס את הכביסות שלנו ביחד.
* מרכך
בדומה לאבקת כביסה, בשנה הראשונה השתמשתי במרכך לתינוקות שמצאתי במבצע.

בית מרקחת (בכל אחד מהמוצרים הבאים ניתן להשתמש ממש מההתחלה, רובם מוצרים טבעיים)
* אלכוהול 70%
לחיטוי חבל טבור. רוכשים בבית מרקחת או בחנויות לתינוקות.
* מד חום
מצטערת, אך יש לי משהו נגד דחיפת מד חום לטוסיק של התינוק. מד חום שהשתמשנו בו הוא כזה של פעם, שבודקים את החום מתחת לבית השחי.
* טיפטיפות נובימולי
במקום אקמולי (להורדת חום ושיכוך כאבים). הרבה יותר מרוכז. ולכן המנות הרבה יותר קטנות. תמיד התוצאה לא איחרה להגיע (טפו טפו טפו!). ממליצה בחום (כדי להוריד את החום:).
* גרפווטר
להקלת הכאבים מגזים.
* רינודורון של Weleda
ספריי לאף בתוספת אלו ורה
* תרסיס לאף הומיאופתי R49 של Dr. Reckeweg
* שמן אקליפטוס לתינוקות
שמים כמה טיפות ממנו מסביב לתינוק הישן, והאף הסתום משתחרר!
* ג'ל קומבודורון של Weleda
להרגעת עקיצות של יתושים. מעולה!
* קרם הגנה של Weleda
?? פומפה לשאיבת נזלת
סליחה???

אביזרים שונים
* כדור פיזיו
המצאה גאונית. כדור פשוט וכל כך הרבה תועלת. חשבתי בהריון שהוא כבר עזר לי מספיק.

אך אז הגיעו כאבי הבטן שלך, והתחלנו בקפיצות אינסופיות על הכדור איתך (בתמונה אתה בן חודשיים). מה שלמרבית הפלא, עזר!
? מד חום לחדר
לא השתמשנו. הפעם היחידה בה בדקתי מה טמפרטורת החדר היא כשהמזגן דלק, ואז בדקתי כי הוא אכן מכוון ל-23-24 מעלות, שזו הטמפרטורה המומלצת.
? בייבי סנס
מכיוון שאנחנו גרים בבית בן שתי קומות, חשבתי שנהיה חייבים את הבייבי סנס. אם, למשל, נהיה למטה, ואתה תישן למעלה. חששתי שלא אשמע אותך. קיבלנו מוניטור משולב Anglecare של "שילב", שהיה לו גם אינטרקום בנוסף למוניטור (לא זוכרת את המחיר). למרות שהוא חובר כבר בשעות הראשונות של שהותך בביתנו, ונשאר מחובר במשך חודשיים, לא השתמשנו בו ולו פעם אחת. ראשית, כי כל פעם חייבים לכבות אותו, כשאינך במיטה, אחרת הוא מתחיל לצפצף. ושנינו שכחנים יודעים, במיוחד בימים מבולבלים גם כך של ראשית הצטרפותך. שנית, גיליתי די מהר כי אין סיכוי שלא אשמע אותך, גם אם תהיה באלסקה. שלישית, פסיכולוגית העדפנו להתרכז במחשבות חיוביות - הכל בסדר, אין סיבה שלא יהיה בסדר, מאשר להיות לחוצים כל הזמן שיכול לקרות משהו. כמובן, זו העדפה לגמרי שלנו. אך מבחינתי, כדאי להשקיע את הכסף בדברים אחרים!
? מכשיר אדים
לא השתמשנו. לדעתי, אין בו כל צורך.
? טרמפולינה ונדנדה
אנחנו נגד המוצרים האלה. המטרה היחידה שלהם היא לשחרר את המבוגר מהפיקוח על הילד. ואת זה אפשר לעשות גם באמצעות מזרון פעילות. ללא העמדת בריאות התינוק בסכנה (בשל השיפוע של המושבים).

רשימת ציוד לשנה הראשונה
כלי התניידות
* מנשא
קיימים בשוק אינספור מנשאים לנשיאת התינוק בשנה הראשונה. לא כולם יודעים או מקפידים על כך כי מנשאים כמו Yamo או Snugli, מיועדים לתינוקות שכבר למדו להתיישב. עד שהם יודעים לעשות כן, פיזוטרפיסטים ממליצים על שימוש במנשאים מבד דוגמת Loopi בלבד. וזאת כיוון שרק בהם מתאפשר פיסוק רגליים קטן יחסית שאינו פוגע בהתפתחותך. בכל מקרה, כמו גם בדברים אחרים, זה עניין של גישה. אנחנו הפסקנו להשתמש במנשא מבד שלנו כשהיית בערך בן 5 חודשים, ואז חיכינו לרגע שתתיישב. וזה קרה כשהיית בן 9 חודשים. שקלת לא מעט כבר, ולכן לא יכולנו לקנות את אחד המנשאים מבד, כי אז המשקל שלך הוא עלינו. לכן בחרנו במנשא של חברת Gerry (150 ש"ח בעוספיה).

מנשא מעולה (בתמונה אתה בן שנה ו-3 חודשים). אלא אם אתם טרקיסטים מדופלמים, מנשא זה מספיק לטיולים לחובבי לכת לא מתלהבים מדי.

מוצרי טכסטיל
* ביגוד
אם אפשר לקבל את הביגוד מחברים, או לרכוש ביד שניה או בשווקים, זה יכול להיות פתרון מעולה. תדירות החלפת הבגדים אינה נתפשת, וחבל לבזבז המון כסף לבגדים שככל שגדל הילד, גם מתלכלכים תוך רגע. די מהר לומדים מה נוח לילד שלנו, ומה אנחנו מעדיפים. אני, למשל, פחות אהבתי אוברולים - היו נראים לי מסורבלים מדי בשבילך ופחות נוח לתנועה. תמיד לבשת 2 חלקים - בגד גוף ורגלית. בחורף, הוספנו גרביים מתחת לרגלית, ומכנס פוטר מעל. וכמובן, סוודר. קניתי לך מעיל רוח מעולה. והיה נהדר. אך זה מה שהיה נכון לנו. בדרך כלל, לבגדים דואגים הכי הרבה. ולבסוף, זה דווקא הדבר שאיתו מסתדרים הכי מהר.

מתחילים לאכול
* סינר
הסינרים הכי טובים וזולים שמצאתי הם מ-IKEA. גם גדולים ומכסים את כל הגוף כמעט, גם ניתנים לרחיצה קלה אחרי כל ארוחה, וגם זולים - 15 ש"ח לזוג. האם אפשר לבקש יותר מזה? אני משתמשת תמיד בשניים - האחד מתייבש, השני מוכן לשימוש על המדף. עוד שניים לטיולים מחוץ לבית: בעגלה ובתיק.
* כסא אוכל
ההשקעה הכי יקרה (לבד מעגלה ומכסא בטיחות לרכב), אך הכי משתלמת (820 ש"ח מתצוגה ב"מוצצים"). לא סתם כיסא Tripp Trapp של חברת Stokke מחזיק מעמד כבר 39 שנים. הוא פשוט מעולה.

אתה גם עצמאי לגמרי בו, ומאז שלמדת לעלות ולרדת ממנו, אתה עושה כן לגמרי בעצמך; אתה גם משתתף בגובה העיניים בכל הארוחות ליד השולחן הגדול (בתמונה אתה בן 10 חודשים); הכסא גדל איתך, ואנחנו כל הזמן משנים אותו בהתאם אליך; והוא גם נראה היום בדיוק כפי שקנינו אותו לפני שנה. אם כבר להשקיע כסף, אז במשהו כזה שישאר איתך לעוד הרבה שנים טובות. אין מה להשוות לכסאות אוכל מפלסטיק. גם מבחינת היופי, וגם מבחינת התועלת והאיכות.
* כסא אוכל נייד
השקעה קטנה, אך כה נוחה (100ש"ח ב"מוצצים"). כסא אוכל נייד זה של חברת ליטף Litaf מקל על החיים עד מאוד.

בכל מקום שאנחנו נמצאים מחוץ לבית, תמיד יש לך מקום ליד השולחן. בהחלט כדאי!
* שולחן אוכל וכסא אוכל קטנים
עוד אחד המוצרים המצויינים שאימצנו הוא שולחן וכסא אוכל קטנים. לצערי, אין בארץ מוצרים אלה במידות המתאימות לילדים מתחת לגיל שנתיים לפחות. אז אבא המוכשר שלך פשוט בנה לך אותם. וזה לא היה הכי קשה.

כשאתה אוכל לבד, אתה אוכל ליד השולחן הקטן (בתמונה אתה בן 11 חודשים וחצי). ואם אתה אוכל איתנו, מה שקורה יותר ויותר עם הגיל, אתה אוכל ליד השולחן המשפחתי.

אם מגיעים אליך חבר או חברה, אתה מארח אותם גם ליד השולחן הקטן (בתמונה אתה עם אלמל'ה, בן שנה ו-4 חודשים).
* כלים
אנחנו לא משתמשים בכלים מפלסטיק. מהתחלה הגשתי לך את האוכל שלך בצלחות מזכוכית, בכפיות קטנות ונתנו לך לשתות מכוס זכוכית. את כולם ניתן לרכוש בסופרים ובחנויות לכלים מיוחדים.

צעצועים
כאן לא המקום לפרט בדבר הצעצועים הנדרשים, יותר נכון, הלא נדרשים במשך שנה ראשונה. אפשר ללחוץ על קטגורית "פעילויות" בבלוג זה ולקבל רעיונות למה שאני ממליצה במהלך השנה הראשונה. כמעט הכל ניתן ליצור ממה שיש בבית או בחנויות יצירה. ולזה להוסיף משהו מאוצרי הטבע (אצטרובלים, ענפים, בלוטים) וכמה קוביות קטנות. הנה כמה רעיונות בסיסיים:

טבעת מעץ (מסט הטבעות לוילון) שקשורה בשרוך לעגלה (בתמונה אתה בן 4 חודשים). במשך זמן רב טבעות אלה היו הצעצועים האהובים עליך.

מראה ליד מזרון הפעילות (בתמונה אתה בן 5 חודשים) ששיעשעה אותך במשך חודשים ארוכים.
* אוניברסיטה
מומלצת מאוד. מספיק בסיסית מאוד, כזו שבסך הכל ניתן יהיה לתלות עליה חפצים שונים, בהם ילמד התינוק לאחוז.
* מובייל
גם את המובייל אפשר לעשות בעצמנו. אך אם רוצים מאוד, כדאי לקנות משהו עדין מאוד. בכל מקרה, מדובר במובייל למיטה בלבד. אין שום צורך במובייל לסלקל או לעגלה. תמיד אפשר פשוט לקשור את אחד הצעצועים הקיימים בבית.

מוצרים שונים
* שרפרף טיפוס
ברגע שהקטן הלא כל כך קטן כבר מתחיל לטפס, והטיפוס יציב, הגיע זמן להכין לו שרפרף שיוכל לטפס אליו ולהגיע למשטחים גבוהים.

ניתן לרכוש שרפרף יציב (89 ש"ח ב-Ikea) (בתמונה אתה בן שנה וחצי),

או לבנות אחד, כדי שיוכל להגיע לשיש במטבח ולכיור באמבטיה (בתמונה אתה בן שנה ושבעה חודשים).

כתבות שימושיות
** "מדריך העצות השלם לאמהות מתחילות"
** "כל הטעויות של הורים"

מקווה כי הצלחתי לכסות את הכל. שוב, מה שהנחה אותנו הוא כי כל שקל נחסוך, יאפשר לי לבלות עוד יום עם הבן שלנו. וזה היה תמיד שיקול מספיק כבד להתלבטויות שעלו על הדרך. בהחלט השוק מוצף וזה מבלבל. אך תמיד חשוב לזכור מה חשוב, וזה מאיר את ההחלטות ומקל עליהן. כל מה שיכולנו לקבל או לקנות יד שנייה - קיבלנו. וכל מה שיכולנו לבקש במתנה - ביקשנו. וכל מה שיכולתי להזדכות עליו אחרי שקיבלתי במתנה, הזדכתי וניצלתי את הזיכוי למטרותיי. לא האמנתי ב"ילד חדש - הכל חדש". כן האמנתי ב"ילד - מקומו הטבעי עם אמא".

כמו תמיד, לשאלות ומענות אני כאן...:)

8 תגובות:

Anne אמר/ה...

Miri,
Thank you for sharing all of this wonderful information - I have to save this for if/when I have my own baby!

Miri אמר/ה...

Thank you for reading! What a cool mom you are going to be..! :)

melissa אמר/ה...

What a great collection of resources!

מוניטור לתינוק אמר/ה...

כתבה מקיפה ומעולה, השכלתי המון! תודה

מדלה אמר/ה...

מאמר שיכול מאוד לעזור לכל הנשים שמצפות לילד הראשון. נכון מה שאמרת לגבי משאבטת הנקה, כדאי להמתין בדרך כלל אחרי הלידה. מה שכן יש נשים שלא ממש יכולות להניק ומשאבה יכולה להיות מכשיר שיקל עליהן כבר בימים הרשאונים.

אנונימי אמר/ה...

כתבה מעולה. תודה

יוני אמר/ה...

תינוקות לא צריכים מגן מזרון

יוני אמר/ה...

לעיתים מכשיר אדים קרים יש בו צרורך

Related Posts with Thumbnails