יום שישי, 20 ביוני 2008

קדושה מהי?

בחתונה של ריטה ושל מולי אני קיבלתי את הכבוד הגדול לשאת את הברכה הראשונה מתוך שבע הברכות. התרגשתי מאוד.

האתגר הגדול ביותר היה נושא הברכה. התבקשתי לברך... על נושא הקדושה. כשראיתי את זה, הדבר הראשון שעבר לי בראש: "אוי בוי! קדושה?!". לא היה לי מושג מה אני הולכת להגיד. במשך הרבה ימים התלבטתי והתלבטתי, דיברתי עם כל מי שהיה מוכן לדבר על הנושא. שמעתי הרבה הגדרות לדברים קדושים (בעיני אבא שלך, היו אלה הזוגיות וההגשמה העצמית). אך בכל שיחה, לא היה דבר אחד שיכולתי לחשוב עליו שהוא קדוש. משהו בי חסם את השימוש במושג הזה. נרתעתי מזה ולא הבנתי כל כך למה. עד שנפל האסימון.

בשיחות שקיימתי, כל מי שקרא למשהו קדוש בעיניו, התכוון, ביסודו של דבר, למשהו שהכי חשוב בשבילו, אך לא היה יכול להסביר כל כך למה השתמש הוא בתיאורו כקדוש. ובעיני, בתיאורו של משהו כקדוש אני דווקא מורידה מחשיבותו בעיני. לדעתי, כשמשתמשים במושג הזה, לרוב, הכוונה היא למשהו עילאי, משהו שאין לערער עליו. ואינני רוצה לחשוב על משהו ככזה. לא על משהו חשוב באמת. כי בהעלאת דבר כלשהו לרמה נשגבת מבינתי, אני מאיינת אותו - במילים אחרות, אכן, בעיני, אין שום דבר קדוש, בדיוק באותה מידה כמו גם בשבילי, הכל קדוש. מקווה שהצלחתי להבהיר את עצמי. גם בשבילך, הייתי רוצה ששום דבר לא יהיה מובן מעליו, שתמיד תדע למה, שתמיד תבחר, אחרי שהרהרת עליו, ולא כי גדלת לתוך מוסכמה ואימצת אותה בלא דעת.

וכשהבנתי את מה שהבנתי, נלחצתי - איך אני יוצאת בברכה (תרתי משמע) מנקודת מוצא זו. כאן אבא שלך חילץ אותי - הוא ייעץ לי לא להסתבך בהגדרות. הקשבתי, וזה מה שיצא:

"קדושה – היא מושג מורכב ומיוחד במינו. לכל אחד משמעות שונה לו. יש שיאמין כי קדושים הם החיים, הזוגיות, ההורות, החברות, המשפחה, האהבה, השותפות. אחר יטען כי קדושה היא היצרתיות, ההגשמה העצמית, הכשרון, הבחירה, הייחודיות. ויהיו שירגישו כי קדוש הוא כל שמפיח בו רוח ההשגחה העליונה. אני לא יודעת מהי קדושה. ואולי זה לא כל כך חשוב. מה שחשוב בעיני שתבורכו בכל אלה. שתדעו להבדיל את העיקר מטפל. שתזכו להמשיך לחגוג את אהבתכם בדרככם הכה המיוחדת. שהניצוץ שבעיניכם הערב ימשיך לנצנץ לעד. תמשיכו להתפתח ולצמוח, ביחד ולחוד, והעיקר – תמשיכו להקשיב ולדבר אחד עם השניה. תתרגשו ותאהבו. תאמינו בעצמכם. תגשימו את חלומותיכם."

כמו תמיד, כשמפשיטים את הסיבוכים, מגיעים לאמת הפשוטה. זו בדיוק הברכה שרציתי לברך בה את החברים היקרים שלנו בחגיגתם את אהבתם.

אין תגובות:

Related Posts with Thumbnails