יום ראשון, 27 בדצמבר 2009

פאזל צבעים

פאזל צבעים זה מאפשר לך לתרגל את ההתאמה (matching) של צבעים.

והוא גם מדגים היטב את העקרון הגאוני של המנגנון לבקרה עצמית (control of error). עד כדי כך שאתה אוהב לאתגר את עצמך. אתה מסדר את העיגולים לא דווקא לפי צבעים, עד שנשאר בידך העיגול האחרון. אז אתה מתחיל לשים לב לאיך שסידרת את העיגולים, וזאת כי אתה יודע כי קרתה טעות. לא בגלל שאמרתי לך משהו על כך, אלא כי נשאר בידך עיגול שהצבע שלו שונה מצבע המקום שנשאר בפאזל. וכך לאט לאט, עיגול אחרי עיגול, אתה מסדר את הפאזל נכונה, עד שכל הצבעים מותאמים. מבלי שציינתי מאומה.

ואפרופו הצבעים. כאן המקום הראוי לציין, כי איננו נוקבים כמעט בשמות הצבעים. לא כי אנחנו לא סומכים עליך כי תדע להבדיל ביניהם, אלא כי אנחנו מעוניינים לתת לך להתנסות בחקר הצבעים כמה שאפשר: בלימוד האינטואיטיבי שלך, לפני שנלביש תוויות, שיכולות אך להטעות. למשל, בפאזל זה אין זה נכון להגיד על עיגול אדום כי זה "אדום", מכיוון שלעיגול זה, למשל, יש גבול שחור, ומאחוריו הוא בכלל צבוע בצבע העץ, ועוד לא הזכרנו את הידית. הבדלים אלה הם חשובים מאוד בעיני. ברור כי כל הילדים בסופו של דבר ידעו להבחין בין הצבעים, בין אם ננקוט בטקטיקה זו או אחרת (כמובן, אני לא מתייחסת כאן לעיוורון צבעים). אך אני מאמינה כי כמו בכל דבר חשוב לתת לילד להתנסות לפני להגביל את המושג הנבנה בהבנתו במילים (ובמובן זה, המילים ללא ספק מגבילות), וגם לדייק בתיאור שאנחנו מוסרים לו של העולם. אז אם אתה שואל אותי: "מה זה?", אני עונה לך: "עיגול" (אם כי גם הסבר זה מטעה במובן מסוים, אך לפחות, פחות מאשר בצבעו).

2 תגובות:

Unknown אמר/ה...

שלום,

קוראים לי שני ואני אמא לעומר בן ה- 11 חודשים. האמת שהגעתי לבלוג שלך לגמרי במקרה, חיפשתי השראה לשמיכת טלאים חדשה ועניין אותי לדעת מה עושים בישראל, ולהפתעתי הרבה מצאתי הרבה מעבר ונגלה לי עולמך המופלא ועולם המונטיסורי (שאני מודה, לא שמעתי עליו מעולם קודם לכן).
אחרי בדיקה שיטחית, אני מוצאת ששיטת מונטיסורי מסקרנת אותי מאוד ואם לא קשה לך, הייתי רוצה את עצתך לגבי מקורות טובים ללמידת השיטה. בפרט אני מעוניינת לחשוף את עומר לגירויים שונים, דרכי למידה שונות והתנסויות שונות.
תוך גלישה בבלוג שלך, קיבלתי הרבה רעיונות טובים לעבודה עם עומר אך הייתי רוצה לעשות זאת בצורה יותר מובנית ועמוקה. אשמח לקבל כל הדרכה ועזרה בנושא
תודה רבה מראש,
שני – אשמח לתגובה בבלוג שלך אך בנוסף אם את מעוניינת, את יכולה ליצור איתי קשר באי מייל שלי:
shaniashken@gmail.com

Miri אמר/ה...

הי שני!
נעים להכיר אותך. ואני שמחה שהגעת אלינו.
אני צריכה שקצת תכווני אותי כדי שאוכל לתת לך הכוונה קצת יותר מדויקת. למה בדיוק את מתכוונת במקורות טובים - לספרים? לבלוגים? לקורסים? או יותר למה לעשות בפועל?
הבנתי גם שאת לא גרה בארץ כרגע. האם אנגלית קלה לך? אם כן, התשובה שלי תהיה הרבה יותר קלה. רוב המקורות הקיימים הם באנגלית.
נ.ב. על הספרים הראשונים בזמנו כתבתי כאן - http://mychilddiary.blogspot.com/2009/01/blog-post_28.html
http://mychilddiary.blogspot.com/2009/09/blog-post_06.html
ובכלל, האם ראית את הלינקים מתחת ל"עיקרי הגישה" בצדו השמאלי של הבלוג? יכול להיות שחלק מהתשובות לשאלות שלך שם.
מחכה לשמוע אותך כדי לנסות לכוון אותך קצת יותר.

Related Posts with Thumbnails