יום שבת, 19 בדצמבר 2009

מהי משפחה?

את הנר האחרון לחנוכה הדלקנו השנה עם סבא וסבתא שלך.

ובין לבין, סבא שלך הזכיר משהו לגבי המשפחה שלי. משהו מוזר לחלוטין, שאינני זוכרת כרגע, אם כי הייתי בטוחה כי מעולם לא קרה במשפחה שלי. כשאמרתי לו כן, הסתבר כי הוא התכוון להורים שלי ולאחי. עניתי: "אה, לא ידעתי כי אתה מתכוון להוריי ולאחי. חשבתי שאתה מדבר על שלושתינו", והצבעתי עלינו. על מה שהוא הגיב בבטחון רב: "הם תמיד יהיו המשפחה שלך".

ואני חשבתי לעצמי - האמנם? ולמעשה, מהי משפחה? האם היא נקבעת על ידי קשר דם - כלומר, משפחה שנולדים לתוכה? האם היא זו שמגדלת אותך? האם היא אחת שאתה בוחר בה? או שבוחרת בך? האם יתכן כי חברים הם המשפחה? האם אפשר להפרד מהמשפחה? או שהיא מלווה אותך מיום לידתך עד יום עזיבתך את העולם הזה? האם המשפחה היא זו שאתה יוצר לעצמך? האם ילדיך תמיד ישארו המשפחה שלך? האם ההרגשה הדדית, או יכולה להתקיים משפחה גם חד צדדית?

אני מודה כי שאלות אלה לא נולדו אתמול. ואולי זה היה טריגר קטן לחלוק אותן איתך. אבא ואני החלטנו כבר מזמן כי כשאנחנו מזכירים "משפחה", אנחנו מתכוונים לשלותנו. אליך, אליו ואלי. איננו מתנערים מהורינו או מאחינו. הם אכן המשפחה, לתוכה נולדנו, ובה גדלנו. ועל כך אנחנו מודים להם. אך זו עובדה, מבחינתו. הם ישארו תמיד הורים ואחים. ואנחנו - המשפחה שלנו.

ואולי בעצם אני כן יודעת את התשובה. לפחות כזו שמתאימה לי. אני חושבת שבשבילי, נולדים לתוך המשפחה (כמובן, גם בוחרים להוולד בה, אך לא לכך אני מתכוונת כרגע), גדלים בה. אך באיזשהו שלב בוחרים במי מעתה יכלל במשפחתך. וכן, אני מקווה שכשתגדל, עדיין תמשיך לבחור בנו כמשפחה שלך...

תגובה 1:

דוסה אמר/ה...

משפט שאני מאוד אוהבת
friends are the family we make for ourself
ודווקא מהמשפחה המורכבת מאוד שלי, יכולה להגיד שלפעמים זה פשוט עיניין של הרגשה.
חיבוקים
(-:
הדס

Related Posts with Thumbnails