יום שישי, 23 באוקטובר 2009

פטיש וכדור-2

במסגרת תיאור הפעילות הזו, שהיא הגרסה השלמה של "פטיש וכדור", אני דווקא רוצה לדבר על משהו אחר, והיא יכולת המיון.

לאחרונה עליתי על משהו. לבטח חכמים יותר ממני כבר כתבו על כך לא פעם, אך אני טרם נחשפתי למידע זה. כבר כמה חודשים אני עוקבת אחרי יכולות המיון שלך (מיון אבנים, מיון כפתורים, מיון גלילים, מיון עלים וכדורים), וכל פעם נדהמת מכל מיני גילויים חדשים שאני עושה לעצמי מהתבוננות בך. פעם חשבתי שאולי אתה מטיב למיין לפי צורה. אך טעיתי. אם יהיו לפניך שתי ערימות של פריטים שונים, אתה לא תתחיל למיין אותם לפי צורה מהתחלה. וגם אחרי שתתחיל, יש סיכוי גדול כי באמצע הדרך תתבלבל. אז חשבתי שאולי אתה מתחיל למיין לפי צבע. אך גם אז, אם יהיו לפניך שתי ערימות של פריטים זהים, אך בצבע שונה, אתה לא תתחיל למיין אותם לפי הצבע. ואז לפני כמה שבועות זה הכה בי.

הרי מריה מונטסורי כל הזמן דיברה על כך כי הלימוד הוא מהמוחשי למופשט (from the concrete to the abstract). וזו בהחלט יכולה להיות סיבה לכך שאם יהיה לפניך פריט כלשהו בצבע מסוים, אתה תתאים לו את הדומים לו בצבע אחר. גיליתי אמריקה, לא פחות! ואכן, למשל, בפעילות זו, מבלי לרמוז לך דבר, התחלת להתאים את הכדורים לצבעים של החורים.

ואולי, במיון לפי צורה, הקונספט עוד מופשט מדי בשבילך. ואולי אני סתם מקשקשת כאן. נראה...:)

מעניין כי באנגלית יש שני מושגים ל"מיון" - sorting ו-matching. לפתע חשבתי עכשיו על כך - הרי שניהם מדגישים בדיוק את מה שניסיתי להסביר כאן. הראשון, הוא מיון המופשט יותר, והשני הוא התאמה של משהו למשהו. ועדיין, אני לא יודעת לאן כל זה מוביל.

ובחזרה לפעילות - שוב, אחת ההשלכות של השיפוץ, כל דבר שכרוך בפטיש ישירות נובע בהצלחה אדירה. לכן אתה גם מאוד אוהב פעילות זו! היא מלמדת אותך למיין, לפתח את המוטוריקה העדינה, דיוק, תנועות הזרוע, ריכוז.

אין תגובות:

Related Posts with Thumbnails