יום ראשון, 29 במאי 2011

לבננו: על הכסף

כסף הוא עוד רעיון מופשט מורכב, אם כי לרוב, רואים בו משהו מוחשי מאוד.

ועולמנו, לצערנו או לא, מורכב מכסף, מבוסס על שיקולים כספיים, שואב מהיכולות הכספיות. וככזה, תהיה זו טעות, בעיני, להמעיט בחשיבותו, או, גם, לאיין את נוכחותו בחיינו.

עוד מבלי לדעת איך ננהג בהחלטות חשובות, כמו מתן דמי כיס, די מהתחלה היה ברור לי, כי ל"כסף" כמושג יהיה מקום של כבוד בהוויתנו. היה לי ברור, כי ככל שנחסוך מכם את דאגות החומרניות הקיומיות שלנו, כך גם עד כמה שנוכל, נשתף אותכם בהחלטות הכספיות הגלובליות שלנו. אי שם בבטן אני מרגישה כי רק כך נוכל להכין אותכם במקצת למורכבות חיי המבוגרים ככל הנוגע לשיקולים כספיים. ברור כי לא הייתי רוצה כי כסף ינהיג את חייכם. אך כך גם לא הייתי רוצה כי תתעלמו מהשפעתו.

במובן מסוים, אני מרגישה כי בשונה מכל התחומים האחרים, בהם הלימוד הוא מהמוחשי למופשט (from the concrete to the abstract), בכל הנוגע לכספים, יתכן וכיוון הלימוד הוא הפוך. גם אם לא תכיר לעומק את הרבגוניות המוחשית של הכסף, לפני שתהיה מסוגל ללמוד את ההיבט המוחשי שלו, חשוב מאוד בעיני, כי מושג זה כבר יהיה טמון עמוק עמוק בכל הרבדים של התרשמויותיך מהעולם. גם אם לא תבין אותו, חשוב כי יהיה הוא חלק מאוצר המילים שלך.

אני גודלתי על רקע אחר במקצת. הורגלתי להאמין כי מחר יהיה טוב יותר מהיום, כי מתישהו נוכל לאפשר לנו את מה שלא יכולים לאפשר היום, ובאותו הזמן, הבטחון שלי בכך שהכל בסדר, מבחינה הכלכלית, אני מתכוונת, איכשהו נלקח ממני. כך או אחרת, הפריוולגיה של להסתפק בעכשיו, במה שיש לי כעת, בכך כי קיים גבול למה שיוכל להיות, נלקחה ממני. ההתכווננות התמידים לעבר מחר מחקה את היום. העברת הריכוז בחזרה להיום היא אחת העבודות הפנימיות המאתגרות יותר שלי בשנים האחרונות. הדאגה האישית שלי לכסף היא אחד הסיוטים היותר קבועים שלי. גם אם לא תמיד בצדק. אינני יודעת איך זה קרה באמת, אך כנראה, כמו כל דבר אחר, שורשיו מגיעים שוב לתקופת הילדות שלי, ואולי גם לתקופת ההתבגרות. בכל מקרה, אולי למישהו פסקה זו נראית כסטיה רצינית מהנושא שממנו התחלתי, אך אני מאמינה כי הקשר הוא הדוק ובלתי ניתן להפרדה.

מאז ומתמיד, הכרנו לך את השיקול הכספי כאחד השיקולים שתמיד נלקחים בחשבון.

אנחנו גרים בקרבת מרכז העיירה. עוד כשרק התחלת ללכת, בשנתך השניה, ונהגנו לבלות הרבה במרכז, במיוחד בימים החורפיים, הייתה שגורה בקרבתנו התמונה הבאה. הורי הילדים שטיילו לידנו נהגו לקפוץ לירקן לקנות בננה, או למכולת לקנות ארטיק, או לפיצריה לאכול פיצה. בתגובה לרצונותיך המובנים להצטרף, היינו עונים לך: "צ'ופו, הבאנו אוכל מהבית. יש לנו מספיק אוכל איתנו"; "אנחנו קונים פירות ביחד עם כל הקניות שלנו. כאן הם יקרים יותר"; "אנחנו עוד מעט נלך הביתה ונאכל ארוחת ערב בבית". כמובן, מדי פעם, היינו אוכלים גם אנחנו בחוץ. אך לא בכך עסקינן.

תחומים מהותיים נוספים - צריכת חשמל בהפעלת מזגנים ומאווררים, וגם בפעלת רדיאטורים ותנור חימום, וצריכת מים בהשקייה בחוץ, אך גם בפתיחת ברז רגילה לשטיפת ידיים. השתדלנו להקפיד כי מפעילים מזגן, מאוורר או רדיאטור רק כשאנחנו נמצאים בחדר, ורק כשבאמת צריך. גם כאן היינו חוזרים על המנטרה: "... צורך חשמל. ועל צריכת חשמל אנחנו משלמים כסף". לגבי מים, עם כל עליית המחירים המטורפת, עדיין הרגשתי כי בחסימת גישתך למים תהיה פגיעה משמעותית בהתפתחות הטבעית שלך. במקום זה, גם הפעם כל פעם הזכרנו לפתוח רק זרזיף מים, להשתמש קודם במים שבדלי שמתחת לברז בחצר, להשקות במיים שסיימת להשתמש בהם (כמובן, ללא סבון) את הצמחים שבגינה.

לא יצא לנו להתמודד עם רצונותיך המיידיים לרכוש מוצרים שונים, כמו צעצועים, למשל, בעת הביקור בחנויות. אך בפעמים הבודדות שזה קרה עם ספרים או עם מוצרי אוכל למיניהם, אם היינו צריכים לדחות את בקשתך מנימוקים כספיים, פירטנו אותם בקצרה. כשהתחלת להשתמש במצלמה שלנו ובמחשב שלי, דאגתי להזכיר לך להיות עדין וזהיר, כי המכשיר עולה הרבה כסף.

ואז, לפני כמה חודשים, שוב, במקביל להתקדמות שהתחלת לעשות בכל הנוגע ללימוד הזמנים, הרגשתי כי אתה בשל להתקדם לשלב הבא בכל הנוגע להכרת ההיבט הכספי שבחיינו. לא זוכרת מתי זה קרה בפעם הראשונה, אך באחת הפעמים בהם עלה נושא הכסף לדיון, אולי כשלחצת על כתפור שלא לצורך במחשב, או הפעלת לשווא מכשיר חשמל כלשהו, הוספתי כי אבא עובד קשה מאוד כדי להרוויח את הכסף שמאפשר לנו לאכול, לשלם חשבונות, לרכוש מוצרים. הרגשתי כי אתה מוכן להרחבה רגישה זו. שוב, ברור כי אין כל דרך כי תבין אותה באמת, אך חשוב לי כי תכיר את המושגים האלה בטרם הבנתך תהיה מסוגלת להבינם כראוי, תלמד להתנהג אליהם בכבוד, כי זה מה שתספוג מסביבתך בצורה בלתי מודעת עוד, כי הבסיס הזה יהפוך לחלק ממך.

אבא התנגד בהתחלה. אני מניחה רק מהקונוטציה שנוצרה אצלו במשפט "אבא עובד קשה". אך אני המשכתי להסביר לך מדוע חשוב לשמור על הכסף שאבא מרוויח, מדוע חשוב לכבד את המאמץ שהוא משקיע בעבודתו, מדוע חשוב לחסוך כדי לאפשר לעצמנו את מה שבאמת חשוב לנו, מדוע חשוב לדעת כי כל דבר מסביבנו עולה כסף. למשך זמן מה זה הפך למעין משחק מוכר שכזה. אתה שואל, ואני עונה, שוב ושוב ושוב.

ואז הגיע השלב בו במהלך רכישת הקניות שלנו, היית מקבל ממני כסף, או כרטיס אשראי, וניגש לקופה לעשות חשבון. ברור כי עוד מגיל צעיר היינו לעיתים נותנים לך את הכרטיס והיית מושיט אותו בחיוך לקופאית המרוצה. כאן היה מדובר במשהו אחר. אני הייתי נשארת או יוצאת מחוץ למכולת כדי להדגיש את המעמד, להעביר לך כי אני סומכת עליך, וגם לאפשר לך להרגיש במקצת את גודל האחריות שברכישת המוצרים לבית. לאט לאט התחלת להחשף למשמעות העודף, כמובן, שוב, בינתיים דווקא בהיבט המופשט. הכרת את העמידה בתור, בין המבוגרים, לבד, כשלעיתים אתה בקושי מגיע לגובה הדלפק. ואני התמוגגתי שוב מהנסיויים האנתרופולוגיים שאני כה אוהבת לערוך לעיתים. כמעט תמיד, הקופאיות (מלבד בוריס:), היו טורחות לצאת מחוץ לחנות כדי להשיב עודף ישירות לידיי. על מה שהייתי עונה בסבלנות כי הן יכולות לערוך התחשבנויות באופן ישיר איתך.

וכך אנחנו ממשיכים לאט לאט במסע שלנו. לפני כשבועיים מצאתי את עצמי עורכת קניות לראשונה עם שניכם. אני לבטח עוד אכתוב על כך בבוא הזמן. לצורך סיפורנו, אוסיף רק פרט זה. כבר כמעט שנה וחצי כמעט מדי שבוע אתה עורך קניות עם אבא. ועדיין, הופתעתי כל כך כשאמרת לי ברצינות של מישהו שבהחלט יודע על מה מדובר, לפחות לכאורה: "אמא, בואי נראה מה עולה אבטיח. אם הוא יקר, נחכה. אולי בפעם הבאה נוכל לקנות אותו. אם המחיר בסדר, אז נקנה אותו". אז עוד לא אכלנו אבטיח העונה, אך החישוב הכלכלי המתפתח שלך גבר על כך..

3 תגובות:

חשמלאים אמר/ה...

גם הפוסט הזה היה מרגש בצורה יוצאת דופן, נותר לי רק לומר לך - ילדייך זכו!

אורי אמר/ה...

העלת נושא לא פשוט בכלל... אנחנו גם מנסים לתת לילדים מושג על כך שלדברים יש ערך. בסביבה שלנו יש נטייה להורים לקנות המון ובלי יותר מידי חשבון. ילדים מאבדים לגמרי את הערך של הדברים. כשבני ביקש ממני לקנות לו קלפים לאוסף כמו שיש לכל הילדים, סיכמנו על הוצאה שבועית של 5 ש"ח לנושא. ואז יום אחד הוא בא ושאל אותי אם אנחנו עניים... לא כל כך ידעתי איך לענות לשאלה כזאת. אני מניחה שזה הגיע מהסביבה. הסברתי לו שאנחנו לא עניים, אנחנו פשוט חושבים על מה אנחנו רוצים להוציא כסף ועל מה לא. אז הוא טען שהוא רוצה להוציא כסף על קלפים. הרגשתי שקשה לי מאוד להסביר לו את המשמעות של הדברים,אמרתי לו שאני מכבדת את זה שהוא רוצה קלפים ולכן החלטנו על סכום שבועי לעניין. עדיין קשה כשבסביבה לכל ילד קונים כל כך הרבה מהקלפים האלה... ורק הוא מסכן עם חבילה בשבוע. וכאן זה לא רק עניין כלכלי. כי אפשר להפוך 5 ש"ח ל-10 ש"ח, אבל לא נראה לי שזה מה שיתן את הפיתרון. אני גם חושבת שהורים לא עושים לפעמים תחשיב חודשי לגבי הההוצאות הכביכול קטנות האלו.

אז כמו שפתחתי- נושא לא פשוט העלת. נושא שאני מרגישה הרבה פעמים שבסביבה שלי זה קצת כמו להילחם בתחנות רוח.

Galia אמר/ה...

אכן נושא כבד משקל.
גם אנחנו לא גיבשנו עמדה לגבי "דמי כיס" (נראה לי שלא נצטרך לחשוב על זה לפני גיל 6, אבל אולי ברגע שניחשף יותר לחברה הישראלית אתבדה).

עם הרצון ברכישת חפצים בעת ביקור בחנות כבר יצא לנו לא מעט להתמודד. אני לא אאשים רק את נוחות הקניות באמריקה ואת מזג האוויר המטריף לפעמים, שמחייב יציאה מהבית למקום מוגן וחם... אבל הפתרון שלנו כשיש רצון בקניות מרובות, מעבר לדוגמה האישית, כמובן (אנחנו לא מסתובבים וממלאים עגלות סתם ככה בדברים לא הכרחיים בשבילנו) הוא בהסבר, שהדברים האלה יקרים. אם נקנה אותם, לא יהיה לנו כסף לדברים חשובים שצריך (ומביאים כדוגמה את מה שבאנו בשבילו). ובין לבין, ישנו מה שמכונה "למהלך הביקור בחנות": להתבונן במשהו ולהחזירו למקומו בסוף הקניות.

מה שכן ברור לנו זה שחשוב שאנחנו לא נהפוך לכיס פלאי וקסום שאפשר להוציא ממנו כסף בכל עת, אלא להראות לזאטוטים בפועל איך מעשים ועבודה מיתרגמים לכסף. עכשיו "רק" צריך למצוא את הדרך.

Related Posts with Thumbnails