יום שלישי, 10 בנובמבר 2009

גולות ומשטח החלקה

שילוב זה בין גולות (marbles) לבין משטח החלקה הפוך (rubber soap holder) יוצר פעילות שמפתחת מוטוריקה עדינה, התאמה של אחד לאחד, ריכוז, קשר יד עין.

כמובן, הכל מסודר בסדר מימין לשמאל - קערה עם גולות, משטח ההחלקה, כהכנה לקריאה ולכתיבה.

מסדרים את הגולות אחת אחת על "הכוסיות" שעל משטח ההחלקה.

נדרשת רמת דיוק לא פשוטה, בנוסף לקואורדינציה וליכולת הריכוז.

ואחרי זה מעבירים את הגולות אחת אחת בחזרה לקערה.

אתה, לעומת זאת, מצאת דרך מקורית למדי לשחרר את הגולות ממשטח ההחלקה. אתה מושך אותו קצת, והן מתפזרות לכל עבר. ואז אתה אוסף אותן אחת אחת לקערה.

המנגנון לבקרה עצמית (control of error) של הפעילות הוא כי כל הגולות ימצאו את "הכוסיות" שלהן על המשטח, ונקודות עניין הן הגולות עצמן, וגם הצליל שהן מפיקות עת חוזרות לקערה.

* את המשטחים אפשר למצוא ב"הום סנטר" במחלקה לציוד לאמבטיה.

4 תגובות:

katevet אמר/ה...

תודה על הרעיון!
אני תוהה האם לא מוקדם מדי להציג לקטון שלי (שנה ושמונה חודשים) את הגולות. הוא עדיין מכניס דברים לפה. אני מניחה שאמתין מעט.

Miri אמר/ה...

בכייף!
בעיני, פעילות זו עם הגולות צריכה להגיע אחרי שהילד מכיר היטב שני סוגים כלליים של פעילויות:
1) העברה מכלי לכלי - את יכולה פשוט להשתמש בשתי קערות זהות, לשים בתוכן בתור התחלה 4 חפצים זהים כלשהם (כיד דמיונך - אם הוא עדיין מכניס דברים לפה, את יכולה להשתמש בחפצים גדולים, כמו כפתורים גדולים, פונפונים, בלוטים, אבנים, אצטרובלים). המטרה היא להעביר אותם אחד אחד לכלי השני וחלילה.
2) התאמה של אחד לאחד - את יכולה לקבל רעיון כאן
http://mychilddiary.blogspot.com/2009/01/blog-post_22.html
http://mychilddiary.blogspot.com/2009/05/2.html
רק אז, וגם, כמובן, כשהמוטוריקה העדינה שלו הייתה מספיקה מפותחת כדי להצליח להכניס את הגולה לתוך ה"כוסית" , הייתי מכירה לו את הפעילות הזו. היא איננה פעילות פשוטה. את תמיד יכולה לנסות להציג לו את הפעילות ולראות איך הוא מתמודד איתה. הכוונה היא שהפער בין הנסיון שלו להצליח בפעילות לבין ההצלחה בפועל לא יהיה גדול מדי.
ולגבי הכנסת החפצים לפה, אני תמיד, במהלך הפעילויות השתמשתי בחפצים שמוכרים לבני - כך הייתי יודעת שהוא כבר מספיק חקר אותם, ולכן הייתי יכולה להתערב בעדינות, אם היה מנסה להכניס אותם לפה. הייתי מוציאה לו אותם ביחד איתו מהפה ואומרת: "אתה יכול לשים את הפונפון לתוך התבנית". הוא די מהר הבין את הפרינציפ - שבפעילויות משתמשים בחפצים למטרה אחרת מאשר חקירתם בפה.
מקווה שהצלחתי לסייע. אני מאוד שמחה ששאלת. בהצלחה! :)

katevet אמר/ה...

תודה! אנסה את הפונפונים, נראה לי שהם יתאימו לו.

Tal Cohen אמר/ה...

רעיון נפלא! אני מאוד מפחדת מחפצים קטנים, אני לא חושבת שיש לנו משחקים קטנים יותר מגודל כף יד ממוצעת. יכול להיות שכדאי שאני אתחיל להכניס גם חפצים כאלה ואהיה עירנית כשהקטנים משתמשים בהם.

Related Posts with Thumbnails