יום שישי, 1 באוגוסט 2008

היום התחלתי ללמוד!

בעיני, הורות היא המשימה החשובה ביותר של חיינו. מה שנשאר בסופו של דבר אחרינו, הוא הדור שגידלנו. כמובן, כל ההישגים המדעים שהאנושות השיגה עקב השקעת הממציאים בקריירות שלהם, הם חיוניים מאוד להתקדמותה. אך דווקא עובדה זו מחזקת עוד יותר את טענתי. מאחורי הפיתוחים המהפכניים עומדת הדרך בה חונכו הממציאים הגאונים להאמין ביכולתם ובמסוגלותם לעשות את הבלתי אפשרי לעשות, לצעוד צעד קדימה לעבר הבלתי נודע, להתעופף גם כשכולם מסביבם טענו כי אין האנשים יכולים לעוף. בעיני, ההמצאה עצמה אינה חשובה כמו עצם העובדה כי הומצאה בשל האמונה העצומה הזו שלהם בעצמם. כך הייתי רוצה שתגדל להיות. יתרה מכך, רק אם באמת תאמין בעצמך ותהיה שלם עם עצמך, תוכל להפוך את העולם, בו חיים אנחנו, למקום טוב יותר לחיות בו.

אכן, אי אפשר להכריח את עצמנו לעשות את מה שאנחנו לא מסוגלים לעשות. והאישיות שלנו, כמו הנסיון שלנו, יש להם השפעה גדולה בכל אשר נעשה. אך תהיה זו טעות לחשוב שההורות תבוא אלינו מעצמה, בטבעיות ובלי שנשקיע בה מאמץ. הרי זה מגוחך אפילו. אנחנו מתכוננים למשימות הכי קטנות שיש - ולמשימה הכי גדולה של חיינו אנחנו מגיעים ללא שום הכנה, ובהרבה מקרים גם ממשיכים לצעוד לנו בדרך ללא כל העשרה. לדעתי, לא רק כדאי להתכונן להורות, אלא צריך גם להשתלם בה כל הזמן ובכל דרך אפשרית. חבל שלא הפנמתי זאת לפני שהגעת, אך עדיף מאוחר מאשר לעולם לא.

זאת הסיבה לכך שאני מתחילה ללמוד. מה לגבי הזמן, אתה שואל. אני אמצא אותו - האשלייה הכי גדולה שיש לנו היא שאין לנו זמן. הזמן קיים - מה שאנחנו עושים בו נקבע לפי סדר העדיפויות שלנו. מאז שהכרתי את מונטסורי, חשבתי, כמה חבל שלא גיליתי על קיום הגישה לפני שנולדת. אז היה לי הזמן להשקיע בלימודים בקורס. אך כל דבר קורה מסיבה. כבר סיכמנו זאת, הלא כן? קיימים כמה סוגי הכשרות מונטסורי, כמובן, הכי נחשבות שבהן הן של הארגונים AMI, AMS, NAMTA. יש גם הכשרה אחת בארץ, במרכז הארץ. כל הכשרה כזו לא רק שהיא יקרה מאוד (שכר לימוד יכול להגיע לכמה אלפי דולרים), אלא גם דורשת זמן והשקעה - בהכנת אלבומים, מטלות ומבחנים, וגם בשעות רבות של התבוננות במהלך ההכשרה ובסופה. אינני יכולה להרשות משהו כזה כרגע. כל השקעה מסוג זה תבוא על חשבונך. ואינני שלמה עם זה כרגע.

אז בהתחלה החלטתי שאני אכשיר את עצמי על ידי קריאת ספרים וכל דבר אפשרי שאמצא. זה לא פשוט. במיוחד כי חוץ מאפרת, אין לי עם מי להתייעץ בנושא. ואז קראתי באחד הפורומים, בהם אני חברה, המלצה על קורס של Karen Tylor. אפילו כתבו עליה כתבה בירחון של המנהיגות המונטסורית. Karen השיגה את הכשרתה ב-AMS לפני 20 שנים. לפני שנתיים היא נאלצה לעזוב את בית הספר שלה בגלל בעיות רפואיות. אז היא הקימה את A Montessori Marketplace - ארגון שבאמצעותו היא מלמדת קורסים שבהם היא מעבירה את כל החומר שמועבר בהכשרות הפורמליות, בתוספת למסקנות שהסיקה בעצמה מנסיונה. פרט לא פחות חשוב הוא שהיא גידלה שלושה ילדים מונטסוריים (היא בת 56 עכשיו), ועכשיו היא מגדלת בביתה את שני הנכדים שלה - נכד בן 4,5 שנים ונכדה בת 11 חודשים, בדיוק כמוך. הקורס נמשך שנתיים - וזה מעולה, כי במשך השנתיים הבאות יהיה לי תמיד עם מי להתייעץ, וגם אוכל ללמוד הכל בהדרגתיות בזמני הפרטי שלי. הלימוד נעשה באמצעות קבוצת הדיון של Yahoo - לשם תעלה Karen קבצים, ושם יתקיים הדיון. והחלק הלא פחות מדהים - כל התענוג עולה 10$ לחודש, ואם משלמים על ארבעה חודשים, מקבלים הנחה על חודש אחד, כלומר משלמים 30$. מדהים! המחיר תמיד עושה לי את זה. ובמחיר זה, שהוא בהחלט סביר, אני אקבל את כל האלבומים של הקורס הרשמי. ההכשרה שאקבל אינה באה במקומה של הכשרה רשמית. אם אזדקק לה פעם, אעשה אותה. אך כרגע זה מספיק לי - מה גם שאוסיף לקרוא גם את הספרים וגם את החומר הנוסף שאאתר. הדבר היחיד שיחסר - ההתבוננות, שהיא מאוד חשובה. אז אני אצטרך להתבונן אולי בבית ספר של אפרת, או אולי אמצא דרך אחרת.

הקורס מיועד לגילאים שנתיים וחצי עד שש. זה גם טוב מאוד - יש לי מספיק זמן להתכונן טוב עד אז. בנוסף, כל החלק המהותי של הגישה רלוונטי לכל הגילאים. Karen פתוחה לכל השאלות, גם לגיל שלך. כבר הספקתי להתייעץ איתה, ומאוד אהבתי את רוח הדברים שלה. גם העובדה כי יש לה כרגע נכדה בדיוק בגיל שלך מסייעת מאוד.

אלה הם התחומים שנלמד: Practical Life, Sensorial, Language, Mathematics, Physical Science, Ecology, Geology, Botany, Zoology, History, Geography, Astronomy, Music, Gross Motor Skills, Historical Introduction to Maria Montessori, The Montessori Method – Book Study (free e-book used on-line), Montessori Philosophy, Absorbent Mind, Development of Imagination and Creativity, Development of the Intelligence, Development of Will, Differences between Traditional and Montessori Schools, Classroom Management, Children’s Behavior, Emotional Growth, Freedom, Natural and Logical Consequences, Natural Laws, Order, Physical Growth of a Child, Power to Obey, Responsibility, Self Discipline, Sensitive Periods, Spiritual Growth.

היום היה השיעור הראשון! אני מאוד מתרגשת! בהצלחה שיהיה לי! טפו טפו טפו!

5 תגובות:

Unknown אמר/ה...

איזה יופי!!
בהצלחה!

Miri אמר/ה...

תודה רבה יקירתי.
נשיקות

eyal אמר/ה...

המון בהצלחה יקרתי, אני יודע כמה זה חשוב לך וחשוב לנו. אני מאוד מאושר לראות אותך זורחת בכל פעם שאת מדברת איתי על דברים חדשים שלמדת על השיטה ויודע שעכשיו זה יהיה הרבה יותר ממוקד ומסודר עבורך. אני גאה בך על הדבקות והנחישות, אני לומד ממך הרבה. אוהב אותך.

Galia אמר/ה...

נשמע מעולה- אפשר לשאול האם המשכת בקורס? והאם היית ממליצה עליו גם כיום?

Miri אמר/ה...

הי גליה, סליחה שלקח לי קצת זמן (אני אדיבה עם עצמי:)
אני סיימתי את הקורס. תראי, הוא מאוד זול יחסית לכל הקורסים הקיימים. מחירו מצחיק - 10 דולר לחודש, ואת גם מקבלת הנחה אם את משלמת מראש. והחומר שהוא מספק - מעולה. אני חושבת שאפילו הוא מספק יותר חומר מהקורסים הרשמיים. אבל.. אם את רק בהתחלה, ולא בטוחה עד כמה תיישמי מונטסורי, הייתי ממליצה לך להתחיל מאלבומים בחינם הקיימים בשפע ברשת. הם נותנים את כל החומר באלבומים העיקריים, וזה מעל למספק להתחלה. יש גם בלוגים מעולים שבהם אפשר לראות ווריאציות, ואפילו אפשר לעיין באתרים של ציוד מונטסורי לקבלת רעיון. אם זה מתאים לכם ואתם באמת רציניים, אז הייתי ממליצה על הקורס בחום. ועדיין, אם את מוגבלת בזמן, הייתי ממליצה לך להשקיע אותו דווקא בקריאת הספרים של מריה מונטסורי עצמה. הם די ברורים, אם תרצי המלצה, תגידי.
מקווה שקצת עזרתי. תמשיכי לשאול אם סבלנותך לא בוגדת בך...:)
גם אילנה התחילה את הקורס, למיטב ידיעתי, תוכלי לקבל את עצתה...

Related Posts with Thumbnails