יום רביעי, 6 באוגוסט 2008

קופסא וכדור-2


האבא המוכשר שלך מיום ליום יותר ויותר, הכין את הפעילות הזו מקופסא של קוואקר שיבולת שועל (ברוך השם, יש לנו המון כאלה - מאז שהצטרפת אלינו, זה הדבר היחיד שמשביע אותי בבוקר:) ומכדור טניס (מזל, באמת מזל גדול, שאמא שלי שומרת הכל - כדורי טניס אלה לדעתי בני 30 שנים). חשוב שתהיה זו קופסא מקרטון - כדי שיהיה אפשרי לחתוך אותה. הפתח במכסה הוא בגודל הכדור, והפתח בדופן הקופסא אמור להיות מספיק גדול להכניס את היד של הילד. את הקופסא ציפינו בנייר עטיפה.

זו גרסה מתקדמת יותר של פעילות "קופסא וכדור" (a box with a hole) הקלאסית. בגרסה זו הכדור לא יוצא החוצה באופן אוטומטי, אלא אתה חייב להוציא אותו. יתרה מזאת - אתה חייב להוציא אותו לא מהפתח שדרכו הכנסת אותו כמו שהיית רגיל עד כה (למשל, בפעילות של "להכניס ולהוציא" וכמעט בכל פעילות יומיומית שלך - כל דבר אתה מכניס ומוציא), אלא מפתח שונה. אתגר!

גם פעילות זו מפתחת מוטוריקה עדינה, תאום יד עין, יכולת הריכוז.

במונטסורי קיימות 5 קופסאות לעבודה עם גופים הנדסיים (Imbucare boxes). העבודה עם גופים שונים - גליל גדול, גליל קטן, קוביה, פריזמה משולשת ופריזמה מלבנית, מתבצעת לפי עליה הדרגתית בקושי. מתחילים בקופסא עם גליל גדול (Imbucare box with large cylinder). כעקרון, העבודה עם קופסאות אלה מיועדת לגילאים מבוגרים יותר, אך הרגשתי שאתה מוכן לזה. ואולם, החלטתי שלפני שנעבור לעבוד עם גליל גדול, נמצה את העבודה עם הכדור. קל יחסית לעבוד עם כדור - כדי להתאים אותו לקופסא אין צורך בהתאמה מרובה. בגופים אחרים - רמת הדיוק חייבת לעלות.

בפעם הראשונה שהצגתי לך את הפעילות הזו, לפני כשבועיים, ניסית להוציא את הכדור דרך הפתח במכסה הקופסא. זה תסכל אותך, ואף התרגזת. אחרי שעברו מספר ימים וראיתי שאתה עדיין מנסה להוציא אותו דרך המכסה, הראתי לך באופן פיזי יותר שמוציאים את הכדור דרך הפתח בדופן הקופסא. לקחתי את ידך בידי והוצאנו ביחד. כעקרון, לא מתקנים את הילד בעבודתו, אלא אם באמת חייבים - זה עיקר האמונה המונטסורית. אני עוד ארחיב על כך בהמשך. אך העבודה עם התינוקות בגילך שונה - הרבה יותר פיזית. מכיוון שאין הרבה חומר כתוב על תינוקות מונטסוריים, אני חייבת לסמוך עוד יותר על תחושת הבטן שלי ביישום עקרונות מונטסוריים עליך. לפעמים אני מרגישה כי אני חייבת להראות לך משהו בתנועות גוף משותפות שלנו. כמו במקרה הזה. עזרה לי להחליט כך גם העובדה שהתרגזת - הדבר תסכל אותך יותר מהרגיל והרגשתי שאתה זקוק לעזרה. לא היה נראה לי שאין זה הזמן הנכון להראות לך את הפעילות הזו, כמו שקורה הרבה פעמים כשילד מראה סימני תסכול, אלא הרגשתי שאתה זקוק להנחיה קלה.

מאז אתה חבר טוב של הקופסא. וכמובן, לפעמים אתה מפעיל את רגליך הקטנות כדי להחזיק אותה, כשאתה מוציא את הכדור החוצה. ועדיין, יותר מכל, אתה אוהב להקפיץ את הכדור הזה בכל הבית ולעקוב אחריו. הרבה פעמים, בסוף המרדף, אתה חוזר לקופסא ומכניס את הכדור פנימה בחזרה...:)

אין תגובות:

Related Posts with Thumbnails