יום שני, 14 ביוני 2010

פינת מלאכה

זוהי פינת המלאכה שלך! אבא צוחק שאפילו לו אין עדיין פינת מלאכה, אך לך יש! ואני אומרת לו: "תקח דוגמא פשוט...". כבר מזמן רצינו לייעד לך מקום מוגדר לעיסוקיך השונים בעבודות המלאכה. וההתרחשויות האחרונות סיפקו את הפוש העדין לו היינו זקוקים. המשחק האהוב עליך בזמן האחרון היה לבקש מאבא להוציא מהבוידעם את שתי המקדחות שלו ואת המברגה. אז היית מביא את חוטי החשמל המאריכים, מחבר אותם לכלים, ומשחק בהם בכאילו. את המברגה היית מפעיל בפועל. רק אנחנו יכולנו להפעיל את המקדחות על אמת, ולכן אם היית רוצה לעבור מ"בכאילו" ל"באמת" באשר למקדחות, היית מבקש שנחבר אותן בפועל לחשמל ונפעיל אותן אנחנו. בקיצור, כמו בהרבה מישורים בחיינו, הגבול בין המציאות לבין משחקי הדמיון הפתוח (open ended imaginative play) הוא דק מאוד. ולכן הייתה ההתלבטות - איך ניצור לך פינת עבודה (work bench) כך שמחד היא תעודד את רכישת המיומנויות שלך ואת ההתמקדות בתהליך, ומאידך לא תמנע את משחקי הדמיון ואת החופש הנדרש בהם, מה שבעתיד גם ישמש כבסיס לעבודה עצמאית בעץ.

נראה כי מצאנו פתרון די אופטימלי. לכל הפחות, לעת עתה. פינת המלאכה שלך מורכבת משולחן עבודה שאבא הרכיב לך ומשידה עם פעילויות שונות. דרכי ההתנהגות בפינת המלאכה הן כמו בפינת העבודה שלך (work area). כלומר, מוצגות בה פעילויות המבודדות קונספט נלמד, שאתה יכול לקחת בעצמך ולעסוק בהן וגם להחזיר בקלות למקומן. במובן הזה, ניתן לומר כי קיימת מסגרת לימודית. בכל היתר לא נגענו. במהלך כתיבת שורות אלה, פתאום חשבתי כי למעשה, כמו גם בבית, יצרנו הפרדה בין פינת העבודה (work area) לבין פינת המשחק (play area). ואז הכל הרבה יותר ברור - גם גבולות ההתערבות שלנו ברורים יותר. בעבודתך בפינת המלאכה ההתערבות היחידה שלנו היא בעצם הנוכחות לידך (מטעמי בטיחות) ובהחזרת הכלים למקום. בכל המשחקים שלך בכלים האחרים, לרבות בארגז הכלים של אבא, אנחנו מתערבים אך לצורך בטיחות. מעניין לציין, כי מאז הכרותך את פינת המלאכה שלך, כמות הפעמים שאתה מבקש מאבא את המקדחות שלו ירדה פלאים.

בהתחלה חשבנו לשים מנעול על השידה. היא ממוקמת בחצר שלנו, ולכן חששנו שמה תהפוך לאחד המשחקים עת חבריך יבואו לבקר. אך בסופו של דבר, בינתיים, לא נהגנו כך בפועל. אם החבר מסוגל להתמודד עם אתגר מסוג זה, הוא בכייף מוזמן. אם לא - פשוט מקפידים כי השידה תשאר סגורה.

הדילמה היחידה היא מה נעשה בחורף. אך עד אז יש עוד זמן...

תגובה 1:

eyal אמר/ה...

פינה ניוחדת במינה ומעוררת קנאה :) . לאחרונה נוספה מברגה קטנה נטענת המתאימה למידותך. אני צריך להכין פעילות נוספת עבור המברגה. לפני כשבוע הרכבנו את שולחן העבודה החדש שלי והצלחת לחבר את הרגלים של השולחן בעזרת המברגה בהנחייתי. אין ספק שהיכולת והשליטה שלך בכלים לפעמים מעוררת השתאות. השאלה היחידה שעולה אצלי - מה יהיה המקום של מברגה ידנית אל מול מברגה חשמלית. 

Related Posts with Thumbnails