יום רביעי, 20 באפריל 2011

לבננו: המדרגות החומות-1

המדרגות החומות (The Brown Stairs) הוא עוד אביזר מונטסורי קלאסי. מאז שרציתי לפרסם תמונות אלה עברה כבר שנה, וכל הזמן הזה לא הצלחתי להתפנות כדי לצלם תמונות שיאפשרו כתיבת פוסט זה מפורט כמו כל הפוסטים האחרים שפרסמתי לגבי פעילויות מונטסורי. נראה לי כדאי שאני פשוט אודה בעובדה, כי חיפוש פשוט בגוגל יתן תמונות רבות ומרובות של המדרגות החומות, ולבטיי ופרשנויותיי לא בהכרח צריכות להיות מפורטות על דפי בלוג זה. לפחות לא כשיש עוד כל כך הרבה דברים לכתוב עליהם. לכן החלטתי שאני פשוט אתאר את המדרגות ואת אופן הצגתן, מבלי ללוות בתמונות (וכנראה, זה יהיה הכיוון החדש גם לגבי יתר הפעילויות). תסלחו לי...

המדובר שוב בעשר תיבות בצבע חום קהה. גם הפעם, לא קראתי לאביזר זה "מדרגות חומות", אלא מדרגות, עד שלמדת להבחין בצבען. קצת הצטערתי כי נקבתי בשם "מדרגות", מכיוון שישירות ניסית להשתמש בהן כמדרגות במשחק כלשהו, ולמרות שבהמשך ניסיתי לקרוא להן תיבות, זכרת כי מדובר במדרגות. הערה לעצמי לעתיד שיבוא. בכל מקרה, כל התיבות מדורגות בהתאמה - כולן באותו אורך, אך בגובה וברוחב שונים, המשתנים בהתאמה מ-1 ס"מ ל-10 ס"מ. בהמשך למגדל הוורוד, שבו הקוביות שונות זו מזו בשלושה מימדים, התיבות, ששונות זו מזו בשני פרמטרים, מאתגרות ומחזקות את היכולת שלך לשים לב למימדים ושוב, מניחות את הקרקע להבנה מתמטיקאית עמוקה יותר.

בדומה למגדל הוורוד, גם לגבי המדרגות החומות החלטתי לאמץ את פרשנותה של Margaret Homfray, והן מסודרות על המדף בערימה אקראית, ולא בסדר מדורג כמקובל ברוב כיתות מונטסורי.

וכך אתה עובד עם התיבות. אתה פורס את שטיח העבודה שלך. גם עם התיבות, אתה עובד אך על השטיח, ולא על השולחן. אתה ניגש למדף, עליו מונחות התיבות בערימה, ללא סדר מסוים, ומעביר אותן לשטיח. כל פעם אתה מעמיס את כמות התיבות שאתה מאמין שתהיה מסוגל לקחת בידיך. מניח את התיבות באופן אקראי על השטיח. למרות שאין סדר מסוים בין התיבות בשלב זה, אתה מניח אותן כך שיהיו מקבילות אחת לשניה. כך תוכל ביתר דיוק להבחין בהבדלים שביניהן. אתה מרים את התיבה הגדולה ביותר, כך שאתה תופש אותה מלמעלה, בחלק הרחב שלה, כך שאגודל בצד אחת של התיבה, ויתר האצבעות בצד השני. גם הפעם, הדגש הוא כי תנסה לתפוש את כל התיבות ביד אחת (כמובן, במגבלות ידיך המתוקות), כדי ששריריך יוכלו להבחין באופן מוחשי פיזי בהבדלים שבין התיבות ולשדר אותם למוחך. כך יבנה בסיס איתן להבנה מופשטת מאוחרת יותר. אתה תופש את התיבה, מסובב אותה אם צריך, ומניח אותה בחלקו העליון הימני של השטיח. כך שבאורכה היא מאונכת אליך (מקווה שהסבר זה מובן). אתה מחפש את התיבה הבאה הכי גדולה, ובאופן דומה מניח אותה קרוב ליד התיבה הראשונה. לאחר מכן, כששתי ידיך כל אחת מונחת על קצה אחר של התיבה, אתה מזיז אותה לאט לאט ומצמיד אותה לתיבה הראשונה. התיבה שכבר הונחה על השטיח מסייעת לך ליישר את התיבה שאתה מניח עתה. כך אתה ממשיך לסדר את התיבות עד שכל התיבות מונחות על השטיח. לעיתים כדי להרגיש את ההבדל בגובה ההולך והיורד של התיבות, אתה מעביר את ידך על המדרגות הבנויות. אחרי שסיימת, אתה מפרק את המדרגות. ולאחר מכן, מחזיר אותן לשטיח. גם הפעם, אתה מחליט כמה תיבות תישא בידיך.

אכן, כך הייתה אמורה להראות עבודתך עם המדרגות, אחרי שהייתי מראה לך את דרך עבודה קלאסית זו.

אבל...

כפי שכבר סיפרתי לך, הדברים לא ממש קורים אצלנו איך שהיו אמורים לקרות בתיאוריה, אם יש כזו, לאחרונה. איך שהנחת את התיבות על שטיח העבודה, עוד לפני שהספקתי להראות לך איך אמורים לעבוד איתן, התחלת לדרגן אותן לגובה, כשהן עומדות על פיותיהן. ואני שוב נדהמתי לנוכח גאוניותם המובנית הכה פשוטה של אביזרים מונטסוריים. גם כשלא הספקתי להסביר לך, ידעת כי מה שצריך לעשות הוא לדרג את התיבות לפי הגובה.

ומיד אחרי שסיימת לדרג אותן עומדות, התחלת לדרג אותן בשכיבה לגובה.

היית אחוז דיבוק של ממש...

ורק אחרי כמה פעמים שעבדת עם התיבות, כשהרגשתי שהתערבותי הקלה לא תתפרש מבחינתך כתיקון, הראתי לך את השלב שהיה חסר לך... איך מיישרים את התיבות...

ללימוד מעמיק יותר, אנא ראו את הרצאתה המצולמת של Margaret Homfray (וגם את הכתובה), ואת ההדרכה באתר של AMI.

אין תגובות:

Related Posts with Thumbnails