יום שישי, 11 ביוני 2010

בצק משחק

עוד חוב אחד שלי מלפני הרבה מאוד זמן. תמונה זו צולמה מלפני כשנה. בצק משחק (playdough) הוא חומר גלם מדהים ביד היוצר - פשוטו כמשמעו. האפשרויות הן בלתי סופיות, כל עוד... לא מתערבים ביצירתך. כמובן.


ברור מעליו כי העדפתי להכין את הבצק בבית. החוכמה הייתה למצוא את "cream of tartar" (מסתבר שזו מעין אבקה כזו שמוסיפים לחלבונים מוקצפים כדי להגביר את עמידות הקצף - לא יודעת למה בארצות הברית נדרשים לכך, הקצף שלי בדרך כלל מאוד עמיד:). בכל המתכונים שמצאתי נכלל רכיב זה. אחרי חיפושים רבים מצאתי אותו ב... חנות מיוחדת למוצרי אפיה. חה! מכאן הדרך הייתה קצרה. לפני שנה השתמשתי במתכון הבא להכנת הבצק, כזה שלא דורש בישול:

בצק משחק ללא בישול

חומרים

2 כוסות קמח
4 כפות של "cream of tartar"
2 כפות שמן
2 כוס מלח
2 כוסות מים רותחים
צבעי מאכל

** אני הכנתי כל פעם כרבע מכמות זו. כמות מספקת בהחלט לשימוש על ידי ילד אחד. למרות ההוראות, בכל הפעמים בהן הכנתי את הבצק, הזדקקתי לכמות קטנה יותר של מים. לכן הייתי ממליצה לשים קצת מים, ולהוסיף קצת עד קבלת עיסה אחידה ולא דביקה.

כך נכין
  1. מערבבים את כל החומרים יחד עד קבלת עיסה אחידה.
  2. לשים את הבצק עד אשר לא נדבק יותר לידיים.
  3. חשוב לשמור את הבצק בקופסת פלסטיק אטומה.
  4. ניתן לשמור את הבצק שלא במקרר.
מה שדי הפריע לי בבצק זה הוא שלמרות שעמידותו אכן הייתי די גבוהה (כחודש ימים לפני שהכנו חדש), והוא אפילו שרד את הנסיעה לאיטליה, הוא עדיין היה קצת מתפורר.

משום מה כל הזמן חששתי ממתכון עם בישול. קראתי בכל מיני מקומות שהבצק נדבק לסיר, והפולניות שבי מנעה ממני זמן רב לנסות את המתכון. חבל שכך!

יצא שמאז המעבר שלנו לבית החדש, במשך כשבעה חודשים היית ללא בצק משחק. כנראה גם לא כל כך ששתי להכינו, כי בזמנו לא ממש ממש התלהבת ממנו. שלא כמו עכשיו!

אני כל כך שמחה שלפני כשבועיים סופסוף העזתי לנסות את המתכון הבא (באדיבותה של My Montessori Journey). הבצק יצא מקסים - גם רך, גם לא נדבק לידיים, גם קל מאוד ליצירה.

בצק משחק

חומרים

1 כוס קמח
0.5 כוס מלח
1 כף שמן
1 כף "cream of tartar"
1 כוס מים
צבעי מאכל

** גם הפעם הכנתי רבע מכמות הבצק. כמה חששתי מכך כי הבצק ידבק לסיר - בפועל, אם אחרי הכנת הבצק, ממלאים את הסיר ישירות במים, וכעבור כמה דקות שוטפים אותו, בהחלט לא מדובר במשהו חריג.

כך נכין
  1. מערבבים היטב את כל החומרים.
  2. מבשלים על אש בינונית, תוך כדי ערבוב קבוע, עד שמתקבל כדור.
  3. ברגע שהבצק מתחיל להפרד מדפנות הסיר, ורוב החלקים הרטובים נראה שהתייבשו, מסירים את הסיר מהאש.
  4. בזהירות (הבצק יהיה חם מאוד) מוציאים את הבצק מהסיר ולשים אותו עד קבלת כדור חלק.
  5. אם הבצק נדבק לידיים, אפשר להוסיף קצת קמח.
  6. מקררים את הבצק.
  7. חשוב לשמור את הבצק בקופסת פלסטיק אטומה.
  8. ניתן לשמור את הבצק שלא במקרר.
האפשרויות בלתי סופיות. בינתיים, לא הצגתי לך כלים לעבודה עם הבצק, כדי שתוכל לחוש בו להנאתך בידיים. ואתה כל כך אוהב אותו! בינתיים, מה שהכי מעניין אותך הוא פשוט ללוש אותו, ומדי פעם ליצור נחשים קטנים, לערבב כמה מהם ביחד, ושוב חלילה.

הבצק נשמר בקופסת פלסטיק אטומה בשידת היצירה שלך, עליה יסופר בהמשך.

זה אני או שכמעט ולא השתנית בשנה האחרונה...:)

4 תגובות:

shumim אמר/ה...

PLAYDOUGH זה אחד מהחומרים הכי משומשים אצלנו בבית, הגדול שלי יכול שעות לשבת עם הבצק ולשחק עם זה ביחד עם המכוניות, או לבנות גם חיות או כל דבר אחר שעולה על דמיונו.

אני משתמשת במתכון מאוד דומה למבושל שלך אבל עם קצת יותר שמן וקרם טרטר. לדעתי הוא מושלם. נשמר רך ומדהים לחודשים.
מצרפת לך קישור אם תרצי לנסות אותו:
http://www.greenandcrunchy.org/2009/08/homeschool-family-project-homemade-organic-play-dough/

יש לי גם שאלה קטנה. מעניין אותי לדעת... אני רואה בתמונות שאת מגישה לו רק בצק. האם זה תמיד ככה? האם יש בעייה (לפי המונטסורי) לשחק עם הבצק ולמשל חיות או מכוניות? האם יש יתרון מסויים בלשחק עם הבצק בלבד?

שבת שלום!

אילנה

Miri אמר/ה...

הי אילנה!
בצק משחק אינו חומר מונטסורי, אך אני מנסה להפעיל עליו את העקרונות המונטסוריים, כמו גם בכלל על כל דבר אחר, בין היתר, היצירה. לבטח כבר הספקת קצת להכיר אותי. אני די שמרנית במובן זה, ולרוב מסתמכת על איטיות ועל זרימה טבעית ביישום הדברים. בכל מה שנוגע לאומנות, אני מאוד אהבתי את הספר של "Young at Art" (יש לינק אליו ברשימות הצדדים שלי). אני מנסה לבודד כל חומר ולתת לו זמן להתנסות בו כמה שיותר, גם ללא כלים נוספים. אז מבחינת הבצק, אנחנו די בהתחלת השימוש בו, ולכן אני עוד לא מרגישה כי צריך להוסיף משהו. לאט לאט אני אוסיף כלים, בתקווה שבאיזשהו שלב הבן שלנו יקח את הנושא הלאה. מבחינת בניית חיות או כל דבר אחר, אז זה לעולם לא יבוא ממני. כך גם בציור, אנחנו לא מכניסים הגדרות של מה הוא מצייר, וגם לא שואלים אותו לגבי זה. אם בשלב כלשהו תגיע ההמשגה ממנו, בעדינות נשתף פעולה. הזכרת לי עכשיו (איך שכחתי?!) שבאחת הפעמים שהוא שיחק עם בצק, הוא באמת פתאום אמר על אחד הנחשים ("נחש" זה גם שם שאני משתמשת בו רק כאן לצורך התיאור, לו אני מספקת תיאור אובייקטיבי יותר, גיאמוטרי משהו), ואז פתאום אמר על אחד מהם שהוא מטוס. אני חייכתי בשקט, לא פיתחתי את הנושא. אני חושבת שזו תהיה המדיניות שלי תמיד בכל הנוגע ליצירה, כדי שזה לא יהפוך להליך של "ליצור משהו", אלא ישאר פשוט "ליצור". מקווה שהצלחתי להסביר.
לא הבנתי לגבי המכוניות - מה הוא עושה איתן?
תודה על הקישור. הבעיה היחידה שלי היא שצריך לשמור את הבצק במקרר. אבל טוב שיהיה לי את המתכון הטבעי. תודה!
לא ענית לי לגבי איזה מוצרים את מחפשת, שאוכל להעביר לך את ההודעות הרלוונטיות בלוח יד שניה...
שבוע מקסים! 

shumim אמר/ה...

קראתי עכשיו מה שכתבתי ואני רואה שזה לא מובן. מה שעידן אוהב לעשות זה לשחק עם הבצק ובמקביל להביא את חיות המשחק שלו ואז ליצור גן חיות. למשל הוא ייקח בצק כחול ויעשה ממנו ים ואז יניח עליו את חיות הים. או יכין משהו שנראה לו כמו הר וישים עליו חיה. הוא מכין לעצמו (או מבקש מאיתנו לעזור לו) להכין זירת משחק. עם המכוניות הוא אוהב להסיע אותן על הבצק (הבנים שלו מכורים לכל דבר עם גלגלים) או לשים על המכוניות מהבצק. לפני שבוע, הוא ביקש שאתן לו קערה, מילא אותה בבצק, שם קיסם עליו תקע פומפון ואמר לי שהכין לעצמו עוגת יום הולדת.

לגבי הבצק, אנחנו לא שומרים אותו במקרר, והוא ממש בסדר.

לגבי החומרים... שאלה טובה. אני די מבולבלת עם כל הסיפור הזה. אנחנו לא כל כך יכולים להשקיע עכשיו הרבה כסף בחומרי לימוד שכן אנחנו משלמים עדיין חוב על החברה שרכשנו (אטוטו מסיימים, וזוהי תהייה הקלה גדולה!). מצד אחד אני מרגישה שאני "מפספסת את הרכבת" עם עידן שחגג השבוע 4. מצד שני אני שלמה יחסית עם הלמידה שלו וההתפתחות שלו.
מתוך כל ים האביזרים שניתן לרכוש, מה לדעתך הכי כדאי לקנות?
אשמח איכשהו כן להצליח להיכנס לרשימה הזאת ואז אם יהיה משהו במחיר טוב אוכל לנסות לקנות. אני מניחה שהדברים שם נמכרים מהר, בעיקר אם זה משהו איכותי.

Miri אמר/ה...

אה, אם כך, אז בעיני זה מקסים, וממש לא הייתי מתערבת בזה. בחזון שלי זה מה שאמור לקרות גם אצלנו בערך בגיל של הגדול שלך. מבחינתי, יהיה בכך פיתוח מקסים של משחק דמיוני חופשי. רק מלתאר לעצמי את מה שכתבת, התרגשתי.

מבחינת החומרים, אני מאוד מבינה אותך. תראי, זה לא פשוט לחשוב במושגים של מה הם מפספסים. בסופו של דבר, המון ילדים גדלו בצורה בריאה ומתפתחת גם ללא להתוודא למונטסורי. האם אתם שוקלים להכניס אותם לגנים מונסטוריים בקרוב? אם כן, אין צורך תרכשי את הציוד. ממה שקראתי בבלוגים אחרים, הציוד היחיד אולי שהוא לא כל כך יתעניין בו עכשיו הוא גלילים עם ידיות. וגם לא בטוח. הכל תלוי בו, בסופו של דבר. ועדיין, יש לך את הקטן גם. קראת את ה http://mychilddiary.blogspot.com/2010/05/blog-post_16.html - שם כתבתי על ציוד ראשוני בעיני צריך אותו. את אולי גם צריכה להתחיל לחשוב על כל מה שקשור למתמטיקה ולכתיבה. אם תרצי, אפרט יותר בעניין זה. אני אנסה להעביר לך בכל מקרה את ההודעות הרלוונטיות. אולי תשלחי שוב בקשה להצטרף??

Related Posts with Thumbnails