יום שלישי, 15 בספטמבר 2009

ספר טיולים (busy book/ travel book/ quiet book)

רעיון לספר זה נרקם בראשי כבר לפני כל כך הרבה זמן, שאני אפילו מתביישת להודות בכך. פשוט לא הגעתי לבצע אותו. הטיסה לאיטליה הייתה התמריץ המושלם, וגם אז דחיתי את הביצוע לרגע האחרון - יותר נכון הלילה האחרון שלפני הטיסה. התקווה כי תאהב לעבוד עם הספר הקלה על העייפות של הלילה הכמעט לבן ונתנה לי את הכוחות הנדרשים. ואכן, אהבת את התוצאה! היה מדהים לראות אותך עובד עם הספר בכל הזדמנות אפשרית.

כעקרון, ספר הטיולים (travel book), או בלשון היותר מקובלת, ספר שקט (quiet book), או ספר עסוק (busy book), לא ממש מתאים להלך הרוחות של מונטסורי. וזאת בשל ריבוי הפעילויות בו. העקרונות הבסיסיים במונטסורי הם פישוט החומר הנלמד, התמקדות רק בעיקר, בידוד הקונספט הנלמד. ובכל זאת, חשבתי כי רעיון של ספר זה הוא מעולה לנסיעות ארוכות - בין לשימוש במהלך הנסיעות, בין במהלך השהות מחוץ לבית.

בחיבור הספר ניסיתי לשמור עד כמה שניתן על עקרונות מונטסורי. פעילות אחת לעמוד. בידוד הקונספט. התאמת הרמה להתעניינות שלך. הספר נועד לשימוש במשך זמן מה - כך שחלק מפעילויות הן בטווח הביצוע שלך, וחלק מאתגרות מספיק כדי להמשיך לנסות להתאמן עליהן.

הספר כולו עשוי מלבד. הדפים מחוברים בטבעות של מחזיקי מפתחות - מה שמאפשר היפוך קל של הדפים, וגם הוספה או הורדת העמודים בעתיד.

את ההשראה קיבלתי בבלוגים הבאים:
Make and Takes
The Pink Petal
Little Hands, Big Work

רכיסת כפתורים (buttoning)
למעשה, זו הפעם הראשונה שאתה מנסה לרכוס כפתורים. מכיוון שלא ידעתי, אם הדבר יהיה לך קל או קשה, חיברתי כפתורים בשני גדלים שונים.

אכן, בהתחלה לא כל כך הצלחת. אחרי תרגול ממושך, היום אתה מוריד את העיגולים מלבד די בקלות. עדיין לא מצליח לרכוס את הכפתורים בחזרה. מה שאתה כן אוהב לעשות, משום מה, הוא ללבוש את טבעות הלבד על האצבעות שלך...:)

התאמת צורות גאומטריות (matching shapes)
עוד פעילות אהובה עליך. כדי לבודד את הקונספט של התאמת הצורות, הן כולן באותו הצבע. את הצורות המתנתקות עשיתי משכבה כפולה של לבד, כדי להקשיח אותן טיפה.

הצורות מתחברות בסקוצ'ים (Velcro). להפתעתי די רבה, הצלחת די מההתחלה להתאים את הצורות נכון. לא הייתי בטוחה אם תצליח בכך, כיוון שבניגוד לפאזל העץ האהוב עליך (פאזל ראשון), מדובר בצורות לא קשיחות. ובכל זאת, הצלחת. זוהי גם אחת הפעילויות האהובות עליך.

רכיסת טיקטקים (snapping)
גם פעילות זו היא הכנה ללימוד מיומנות חשובה, שעוד תעסוק הרבה בה - רכיסת טיקטקים.

אתה מצליח לפתוח את הטיקטקים ולעיתים מוציא את הרצועות החוצה. אינך מתעניין בסגירת הטיקטקים בינתיים. בכלל, זו לא הפעילות המועדפת עליך בשלב זה.

אה כן, למי שהתעניין, במקור היה זה אוברול לתינוק שרכשתי ב"יד שניה".

השחלת חוט (lacing board)
לא יכולתי שלא להוסיף פעילות השחלה כלשהי. לאחסון החוט יצרתי כיס קטן, כדי שהוא לא יפריע לעמודים אחרים.

את קצה השרוך הקשחתי בסלוטייפ, כדי שיהיה לך קל יותר להשחיל אותו.

ניסיתי ליצור הזדמנויות שונות להשחלת השרוך, כדי למשוך את העניין שלך בפעילות כמה שיותר (points of interest). ואכן, התאהבת בפעילות זו! זו אחת הפעילויות היותר מוסיקליות - כאלה שבמהלכן אתה מזמזם לעצמך בקול גרוני צרוד משהו, המסמן תמיד כי אתה בריכוז עמוק:)

החומרים בהם השתמשתי להרכבת פעילות זו - כיס מאחד מבגדי תינוקות מ"יד שניה", חרוזים מצמיד חרוזים ב-5 ש"ח, טבעות כסף מבגד גוף כתום יפהפה שירשתי מריטה (לבטח לא חשבת על שימוש יצירתי זה לאחיינך היקר).

נעילת טבעת (simple lock)
האמת היא שאין לי מושג איך לקרוא לאביזר כחול זה. אני גם לא ממש בטוחה למה הוא משמש בפועל. יום אחד בהיר מצאתי אותו במטבח (?!), וישירות חשבתי שכדאי לשמור אותו ליום בהיר אחר, בו לבטח אמצא לו שימוש. יום זה הגיע. כיוון שאתה עובד בזמן האחרון על מיומנות "אחיזת המלקחיים", חשבתי כי תהיה זו וריאציה מעניינת של פיתוח אחיזה זו.

התברר כי בינתיים פעילות זו עוד קשה לך. אתה בקושי מצליח לסחוט את האביזר הכחול. טרם מצליח להכניסו לטבעת. אין דאגה - העתיד עוד לפנינו.

התאמת צבעים (matching colors)
זו הפעילות היחידה בספר בה הרשיתי לעצמי לשלב מספר מיומנויות.

מסמרי גולף (golf tees - כמובן, גם אותם הזמנתי מארצות הברית, שם הם עולים בערך עשירית ממה שהם עולים בארץ) נשמרים בכיס עם ריצ'רץ'.

ברגע שמוציאים את מסמרי הגולף מהכיס, מתאימים אותם לתעלות לבד בדיוק בגודל המתאים. כהכנה לקריאה ולכתיבה, הכיס נמצא מימין לתעלות, כך העבודה מתבצעת מימין לשמאל. באמצע השארתי מקום לתוספת עתידית של הצבע השלישי.

זו הפעילות האהובה עליך ביותר. הרוכסן הוא בדיוק בדרגת הקושי המתאימה לך. מכיוון שהוא מחובר ללבד, שהוא חומר פחות קשיח מעץ, אך גם לא גמיש כמו הבגדים, למשל, זו בדיוק המצע המתאים לאימון מיומנות זו. מדהים לראות איך אתה תופש בידך השמאלית את הכיס מלמעלה, וביד ימין את הריצ'רץ' כדי לפתוח את הרוכסן. ואז בסדר ההפוך כדי לסגור אותו.

בהתחלה לא ממש היית מתאים את מסמרי הגולף לפי צבע. היום כן. ועדיין, אני לא בטוחה. אולי אתה באמת מתאים צבעים. ואולי פשוט זכרת איך הם אמורים להיות, אולי מאחת הפעמים שהדגמנו לך. בפעילויות אחרות, אתה לא תמיד מצליח להתאים צבעים.

אבזם (buckle)
עם אבזמים יש לך קשרים מגוונים. יש כאלה שאתה מצליח לתפעל (כמו, למשל, זה של כסא האוכל שלך), ויש כאלה שעוד לא ממש. אין ספק כי פיתוח מיומנות זו חיוני מאוד להגברת העצמאות שלך.

בינתיים, אתה מצליח לסגור את האבזם. נזקק לעזרתנו כדי לפתוח אותו.

מפתח ומנעול (lock and key)

מיומנות נוספת חשובה בהחלט. בדלת הכניסה לבית, אתה מצליח כבר כחודשיים להכניס את המפתח. לאחרונה הצלחת כמה פעמים גם לסובב אותו.

מנעול זה קטן בשל גודל הספר. וזה מגביר את האתגר. בינתיים, אתה מצליח להכניס את המפתח למנעול. טרם מזיז אותו או פותח את המנעול.

7 תגובות:

dnazvn אמר/ה...

וואו. איזה מדהים! נתת לי עכשיו כל כך הרבה רעיונות. ממש נראה יפהפה!
גם לי הספר מתבשל בראש כבר הרבה זמן. לצערי, לטיול שלנו לא הספקתי לסיימו.
כמה שאלות:
כל עמוד הוא רק פיסת לבד או שמילאת במשהו? הקשחת? אני מתלבטת איך לעשות באמת.
ואיפה קנית את הקליפס?

dnazvn אמר/ה...

שאלה נוספת: איך את מזמינה מארה"ב? דרך אמזון? כי לי הוא אומר שהפריטים הללו (כמו מסמרי הגולף) לא ניתן לשלוח לארץ :(

iris אמר/ה...

פשוט מקסים ביותר! איזה רעיונות ואיזה ידיים כישרוניות ! אין לי מילים כל הכבוד!

Miri אמר/ה...

dnazvn, תודה על התגובה החמה!
תשובות:
* כל עמוד הוא רק פיסת לבד. ולכן כל דף הוא שתי פיסות לבד. גם אני התלבטתי בהתחלה אם יש צורך להקשיח יותר. החלטתי לנסות ולראות מה יוצא. לדעתי, יצא בסדר. נכון, הספר לא קשיח מספיק. וצריך לעזור ליישר אותו מדי פעם. מצד שני, אם הייתי מוסיפה משהו נוסף, הוא היה יוצא מסורבל מדי.
* אני לא יודעת לאיזה קליפס את מתכוונת. אם לכחול מהפעילות "נעילת טבעת", אז הוא פשוט נחת אצלי במטבח. אין לי מושג מאיפה.
* משלוח מארצות הברית יקר מאוד. והרבה פעמים יקר יותר מהחפץ הנשלח בעצמו. לכן אני תמיד משתדלת להזמין לחברים שנמצאים בטיול בארצות הברית, ואז הם מביאים לי את זה לארץ. אם את רוצה להזמין ספרים, אז יש אתר אנגלי שאפשר להזמין ממנו, ללא משלוח.
אני אשמח לראות את הספר שלך! תודה שבאת לבקר...:)

איריסק'ה - תודה רבה, יקירתי. דווקא בימים אלה אני כל כך זקוקה למילים חמות...:)

jojoebi-designs אמר/ה...

I love this idea, I made a touchy-feely book for Ebi-kun the first time we fly, he was 11mnths, wish I had thought of this one too!

Miri אמר/ה...

Jo, thanks for visiting!
You have thought of so many wonderful ideas for Ebi-kun, that I am positive that he has missed a thing!...:)

Galia אמר/ה...

פשוט מקסים!

Related Posts with Thumbnails