יום שני, 23 בפברואר 2009

שמיכת טלאים קשורה - הדרכה

זו שמיכת טלאים קשורה (tied quilt) ראשונה שתפרתי לאחיינית המתוקה שלי יסמין (אני מקווה שבקרוב יהיו לי התמונות שלה עם השמיכה).

ככלל, תפירת שמיכת טלאים קשורה הרבה יותר פשוטה מתפירת שמיכת טלאים (quilt) רגילה - שלב חיבור החלקים (basting) הרבה יותר פשוט, אפשר לוותר על חיבור סרט התיחום (biding) ובמקום התיפורים (quilting) נעשות הקשירות (ties). התוצאה - ניתן לתפור את השמיכה הקשורה בכמה שעות (הייתי מעריכה כ-5-6 שעות עבודה). יתרון מעולה!

כתבות שימושיות כלליות בנושא תפירת שמיכת טלאים
How to Make a Tied Baby Quilt - An Easy Beginner Project
Tutorial: Chenille-backed patchwork blanket

Tied Quilt Construction
Tying a Quilt

הערות כלליות

  • גודל שמיכת התינוק הקלאסית היא 80X110 ס"מ. עם זאת, החלטתי לנצל עד תום את המילוי שהזמנתי, ולכן השמיכה שלי יצאה בגודל 95X115 ס"מ.
  • ככלל, כל התפרים בשמיכות טלאים נעשים במרחק של "0.25 (0.6 ס"מ) משוליי הבד (seam allowance. לצערי, לא מצאתי מונח הולם ומובן לכל למושג זה בעברית, לכם אמשיך להשתמש במונח האנגלי) . בדרך כלל, זהו רוחב רגלית מכונת התפירה. ואמנם, רוחב רגלית מכונת התפירה שלי הוא 0.75 ס"מ. כיוון שהמטרה מאחורי השימוש ב-seam allowance, היא הדיוק בחיבור השמיכה, החלטתי שבסופו של דבר אין זה משנה מהו הרוחב של ה-seam allowance, כל עוד שלאורך כל העבודה שומרים עליו. על כן, רוחב ה-seam allowance שלי בתפירת שמיכה זו הוא 0.75 ס"מ.
  • כדאי לא להתעצל ולכבס ולגהץ את כל הבדים לפני התפירה.
  • השמיכה נתפרה במכונת תפירה .
  • הכלים בהם השתמשתי אינם כלים מיוחדים לשמיכות טלאים - לוח חיתוך, סכין גלגלת לחיתוך הבדים, רגלית הולכת לתיפורים חופשיים במכונת תפירה (walking foot), אלא כלים רגילים - מספריים לגזירת בדים, סרגל רגיל, ורגלית רגילה.
  • לפני כל שלב, בו השתנה עובי הבדים הנתפרים יחדיו, עשיתי תפר נסיון על הבדים, אותם התכוונתי לתפור, כדי לקבוע את רוחב התפר הרצוי ואת חוזק מתיחת החוטים.
  • ממליצים לכבס את שמיכת הטלאים הקשורה מיד עם סיומה, כדי לחזק את הקשירות.
  • אני מצטערת מראש על איכות התמונות. השמיכה ברובה נתפרה בשעות המאוחרת של הלילה, כך שמראש וויתרתי על התאורה המתאימה לאיכות התמונות.
חומרים
בדים שונים לחלק העליון.
בד לחלק התחתון של השמיכה בגודל 100X120 ס"מ.
מילוי Quilters Dream Puff Batting בגודל 100X120 ס"מ.
חוט כתנה בצבע מתאים לתפירת השמיכה.
חוטי רקמה 100% כתנה בצבע מתאים לביצוע קשירות - אני שיחתי עם 3 צבעים.
מספריים לגזירת בד.
סיכות תפירה.
סיכות בטחון קטנות ברוחב של כ-2.5 ס"מ.
מחט רקמה ארוכה.
סרגל.
עפרון.

כך ניצור

בחירת בדים

  • את הבדים בוחרים בהתאם ליעוד השמיכה. אני רציתי ששמיכת טלאים זו תהיה חמה ונעימה לתינוקת שאך נולדה, לכן בחרתי להשתמש בבדים שהם 100% כתנה.
  • לחלק העליון השתמשתי בשאריות הבדים שנשארו מתפירת שמיכת הטלאים לבן שלי. היו אלה 4 סוגים של בדי כתנה 100% של המעצבים Heather Ross, Alexander Henry, Robert Kaufman, אותם הזמנתי מ-Adele Hartlep Fabrics, וגם בד פלנל מחלק התחתון של שמיכת הטלאים של בני. אל הבדים האלה הוספתי בד קורדרוי, אותו קניתי בחנות בטבעון.
  • לחלק התחתון השתמשתי בבד פלנל. גם הוא מהחנות בטבעון.
  • בשמיכת טלאים קשורה עדיף להשתמש במילוי נפוח יותר ממילוי הכתנה. וגם כזה שהתיפורים בו יכולים להתבצע במרחקים גדולים יותר ממילויי הכתנה. אחרי שהתלבטתי בין מילוי סינטטי Quilters Dream Deluxe Poly לבין מילוי פוף Quilters Dream Puff Batting, בחרתי באחרון מסיבות כלכליות. מצאתיו ב-E-Quilter במכירה לפי יארד במחיר סביר של 8.95$ ליארד (בתוספת דמי משלוח של 12$). רוחב המילוי הוא "93 (2.36מ'), מה שיתאים בדיוק לשתי שמיכות.
תכנון השמיכה
  • תכנון שמיכת טלאים קשורה הוא תכנון לגמרי חופשי. אני עשיתי את השמיכה הזו בהשראת שמיכת הטלאים של SouleMama.
  • בפועל פשוט פרסתי את הבדים המכובסים והמגוהצים מבעוד מועד על הרצפה (כמובן, כדאי לנקות אותה היטב לפני כן) וגזרתי אותם לפי ראות עיניי.
חיבור החלק העליון (top)
  1. מתחילים בחיבור החלקים.
  2. לוקחים את זוג המלבנים הראשון, מתחילים לתפור בתחילת המלבנים (לא משאירים מקום ל-seam allowance). אחרי שמסיימים את התפר, מטפלים בסגירת החוטים.
  3. ממשיכים להוסיף באופן דומה את המלבנים האחרים.

  4. מגהצים את עודפי הבדים מהתפרים שחיברו את המלבנים (seam allowances) לכיוון הבדים הכהים יותר (כדי שלא יראו הקיפולים בצידה הימין של השמיכה).
  5. מחברים למלבנים המחוברים את המלבן הגדול השמאלי. מתחילים לתפור בתחילת המלבנים (לא משאירים מקום ל-seam allowance). אחרי שמסיימים את התפר, מטפלים בסגירת החוטים.
  6. שוב מגהצים את עודפי הבדים מהתפר (seam allowances) לכיוון הבדים הכהים יותר.

  7. החלק העליון מוכן!
הכנת החלק התחתון (backing)
  1. בהתאם לגודל הבד שברשותינו, עדיף ליצור את החלק התחתון של השמיכה בגודל של החלק העליון, בתוספת של 5 ס"מ מכל צד. מטרת התוספת - לשמש רשת בטחון למקרה תזוזת הבדים בחיבור השמיכה. מכיוון שהיה לי חסר קצת הבד, הערכתי כי כיוון שלא מדובר בשמיכת טלאים מורכבת למדי, לא צפויה תזוזה רבה, ולכן כמעט ולא השארתי תוספות מהצדדים (בדיעבד מדובר בסיכון מחושב). ובכל מקרה, הייתי ממליצה להשאיר תוספות. מבחינת יצירת החלק - אני חיברתי 3 גזרי הבד לרוחב ולאורך.
  2. מגהצים את עודפי הבדים מחיבור החלקים לצד - במקרה שלנו, כלפי מטה, לכיוון הקצה התחתון של השמיכה.
  3. אם רוצים - מוסיפים אפליקציות או רקמות.
הכנת המילוי (batting)
  1. את המילוי גוזרים בגודל החלק התחתון - בתוספת של 5 ס"מ מכל צד.
  2. כיממה לפני חיבור השמיכה פורסים את המילוי לאוורור.
חיבור החלקים (basting)
  1. פורסים את המילוי על השטיח (כדאי שהשטיח יהיה נקי). מיישרים אותו בכפות הידיים מהמרכז החוצה.
  2. על המילוי פורסים את החלק התחתון - צד ימין כלפי מעלה. בעדינות מיישרים אותו - מהמרכז החוצה.
  3. ועתה יוצרים סנדוויץ' - על שני החלקים האמורים פורסים בעדינות את החלק העליון - צד ימין כלפי מטה. מיישרים בעדינות - שוב מהמרכז לצדדים.

  4. מחברים בסיכות בטחון את שלושת שכבות הסנדוויץ'. החיבור הוא לאורך שולי השמיכה - במרחק של כ-5 ס"מ מהקצה. כדאי לבדוק שאכן חוברו שלוש השכבות, אך לא השטיח.

  5. תופרים את שלושת שכבות הסנדוויץ' יחדיו, לאורך השמיכה, במרחק של seam allowances משולי השמיכה. משאירים פתח של כ-20 ס"מ להיפוך השמיכה.

  6. גוזרים לאורך השמיכה את שלושת שכבות הסנדוויץ' במקביל לקו שולי השמיכה.

  7. גוזרים את הפינות באלכסון.

  8. ועכשיו הופכים את השמיכה - מגלגלים את הקצוות הרחוקים מפתח של כ-20 ס"מ שהשארנו להיפוך השמיכה (צעד 5) לכיוון הפתח. ואז מקרבים או מגלגלים את שתי הפינות הרחוקות מהפתח לכיוונו באלכסון. מכניסים את כל החבילה דרך הפתח, ופותחים את הגלגולים של השמיכה ההפוכה מצידה הימין. קסם פשוט! מזל שלמדתי את הטריק המדהים הזה - ההיפוך הרבה יותר קל, ולא נשארים בפנים שום קיפולים שהסתבכו.

  9. תופרים בתך נסתר את הפתח.
  10. השמיכה מוכנה! עכשיו רק נשאר לקשור אותה!
קשירה (tying)
  1. גם הפעם נדרשים למספר החלטות - המרחק בין הקשירות (החלטתי על המרחק של 12 ס"מ), סוג חוט הרקמה לביצוע הקשירות (בחרתי בחוטי רקמה 100% כתנה בשל המראה המחוספס והמעובה יותר מאשר זה של חוטי מולינה DMC); צבע החוט (העדפתי 3 צבעים כדי להחיות את השמיכה); דוגמת הקשירות (בדוגמא שבחרתי הקשירות בכל שורה זוגית הן באמצע המרחק של הקשירות בשורות האי זוגיות - בדומה ללוח שחמט).
  2. פורסים את השמיכה על משטח העבודה - על השטיח או על המיטה.
  3. מסמנים בסיכות תפירה את מיקומן של הקשירות.

  4. מכיוון ששמיכת הטלאים שהכנתי יועדה לתינוקת, העדפתי לקשור את שתי השורות הקיצוניות (הראשונה והאחרונה) של הקשירות בקשירות בלתי נראות לעין. בקשירה זו מעלימים את הקצוות החוטים של הקשירות לתוך השמיכה.
  5. משחילים את חוט הרקמה לתוך המחט הארוכה. אורכו של החוט הוא כרוחב השמיכה, בתוספת כ-20 ס"מ. עושים בקצה החוט קשר דק פשוט. מכניסים את המחט לשמיכה, מכיוון החלק העליון, במרחק של כ2 ס"מ מהסיכה הראשונה מימין בשורה הראשונה של הסימונים. מעבירים את המחט דרך המילוי, אך לא דרך החלק התחתון של השמיכה. מוציאים שוב בחלק העליון של השמיכה, בסמוך לסיכה. מושכים קצת בחוזק את החוט, כך שהקשר שבקצה החוט נבלע בתוך המילוי ואינו נראה על פני השמיכה.
  6. עושים תך קטן (1 ס"מ) באלכסון שמאלה למטה ומוציאים את המחט בחלקה התחתון של השמיכה. מכניסים שוב את המחט באותה הנקודה, בה הכנסנו אותו בצעד 5, וחוזרים על התך. רק שהפעם, במקום להוציא את המחט בצידה התחתון של השמיכה, מעבירים אותה דרך המילוי ומוציאים בחלקה העליון של השמיכה, בנקודה שמעל לאלכסון, כדי להתחיל את האלכסון השני של X.
  7. עושים תך קטן (1 ס"מ) באלכסון ימינה למטה ומוציאים את המחט בחלקה התחתון של השמיכה. בחלקה עליון של השמיכה יצרנו X. מכניסים שוב את המחט בקצה העליון של אלכסון זה וחוזרים על התך. רק שהפעם, במקום להוציא את המחט בצידה התחתון של השמיכה, מעבירים אותה דרך המילוי ומוציאים בחלקה העליון של השמיכה, בצידה השמאלי של הצטלבות האלכסונים בX.
  8. מעבירים את המחט מעל להצטלבות, מתחתיה (הכל בלי להחדיר את המחט לשמיכה בינתיים), קושרים קשר פשוט, ומחדירים את המחט לשמיכה במרכזה של ההצטלבות.
  9. לא מוציאים את המחט בחלקה התחתון של השמיכה, אלא מעבירים דרך המילוי ומוציאים בחלק העליון של השמיכה, בסמוך לסיכה השניה מימין בשורה הראשונה של הסימונים.
  10. כך יצרנו קשירת X אסטטית, ללא קצוות של חוטים, שנראת זהה הן בחלק העליון והן בחלק התחתון של השמיכה.

  11. חוזרים על צעדים 6-9 עד שמגיעים לקשירה האחרונה שבשורה.
  12. קושרים קשר דק בחוט, מחדירים את המחט במרכזו של X של הקשירה האחרונה. מוציאים את המחט בחלקה התחתון של השמיכה, במרחק של כ-2 ס"מ מהקשירה. מושכים קצת את החוט עד שהקשר נעלם בתוך השמיכה.
  13. משחילים לתוך המחט הארוכה את חוטי הרקמה, שבהם מתכוונים לבצע את הקשירות (אני שיחקתי כל הזמן עם שניים מתוך שלושה צבעים שהיו ברשותי). אורכו של החוט הוא כרוחב השמיכה, בתוספת כ-20 ס"מ.
  14. בלי לעשות קשר בקצה החוטים, מכניסים את המחט לשמיכה מכיוון החלק העליון שלה, בסמוך לסיכה הראשונה מימין בשורה השניה של הסימונים. דואגים להשאיר זנב של כ-6 ס"מ.
  15. עושים תך קטן (0.5 ס"מ) לכיוון שמאל, דרך שלושת השכבות של השמיכה. מוציאים את המחט בחלקה העליון של השמיכה וחוזרים על תך. מוציאים את המחט שוב בחלקה העליון של השמיכה.
  16. בלי לגזור את החוטים, ואחרי שהשארנו אותם באורך ששווה למרחק בין הסיכות, מכניסים את המחט בסמוך לסיכה השניה מימין בשורה השניה של הסימונים.

  17. חוזרים על הצעדים 15-16 עד שמסיימים את התך ליד הסימון האחרון שבשורה.

  18. מוציאים את החוטים מן המחט.

  19. אם מגלים באמצע השורה, כי החוט אינו מספיק, מסיימים את התך כך שישאר זנב של חוטים מספיק לקשירה. משחילים חוטים חדשים וממשיכים.
  20. מוציאים את הסיכות התפירה ששומשו לסימון.

  21. גוזרים את החוטים באמצע המרחק שבין הסימונים.

  22. ועתה ניגשים לגולת הכותרת - הקשירות (ties). הקשר בו מומלץ לבצע את הקשירות הוא קשר המנתח (surgeon's knot), שהוא קשר כפול חזק, שבניגוד לקשר סבתא קלאסי, לא ייפרם אחרי כביסות רבות.
  23. כדי לבצע את הקשר, מעבירים חוט שמאל מעל חוט ימין.

  24. ואז מעבירים אותו מסביב ומתחת לימין.

  25. ושוב - מעבירים את חוט השמאל מעל לימין, ואז מסביבו ומתחתיו. פעמיים אותו הליפוף.
  26. קושרים את החוטים - לא חזק מדי. הקשירה אמורה להיות ברוחב התך שביצענו. השמיכה לא אמורה להתאסף מתחת לקשירה.

  27. חוזרים שוב על הצעדים 23-26.

  28. גוזרים את קצוות החוטים כך שאורכם יהיה כ-1 ס"מ.

  29. ממשיכים לקשור באופן דומה (צעדים 23-28) את הקשירות שבשורה.

  30. חוזרים על הצעדים 13-29 בכל השורות עד שמגיעים לשורה האחרונה.

  31. את השורה האחרונה קושרים בקשירות בלתי נראות לעין (צעדים 5-12), כפי שקשרנו את השורה הראשונה.
  32. שלב הקשירות נראה כי שלב פשוט, והוא אכן כזה. רק צריך לקחת בחשבון, שעל אף היותו פשוט, הוא אורך זמן. לי לקח כשעתיים וחצי לסיים את כל הקשירות.
כתבות שימושיות בנושא קשירות בלתי נראיות לעין
Tying Quilts
Quilting and Sewing Tips & Hints

כתבות שימושיות בנושא קשירת מנתח
How to tie a surgeon's knot for a quilt
Surgeon's knot

מקווה שההוראות האלה ברורות דיהן. בכל מקרה, כמו תמיד, אני כאן לשאלות ולהערות...

10 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

יצאה לך שמיכה מקסימה וההסבר מפורט ומעולה.

רציתי רק להעיר שנראה לי שיש איזה בלבול בשלב 2 בחלק של "חיבור החלקים". אינני יודעת אם יש לך אפשרות לתקן מה שכבר פורסם, אבל אם כן, מה טוב.

Miri אמר/ה...

תודה רבה!!!
תוקן בזכותך!

Anne אמר/ה...

What a precious blanket! I love it's simplicity - maybe it wasn't really that simple to make? I just bought some of that same yellow bird fabric to make some pillows for my couch with! We definitely have good taste! :) Anne

Miri אמר/ה...

The simplicity is my motto. I assure you that it is indeed very simple to make. The most difficult part was choosing the batting (because of the shipping costs to Israel), which is irrelevant to you (luckily for you, I need to add:) Common, give it a try! I am ready to help you anytime if you need (I doubt you do:). Can't wait to see your pillows!

אנונימי אמר/ה...

אני בדיוק עכשיו תופרת שמיכה זריזה לפי ההנחיות שלך.

אני בשלב של הסנדביץ וקצת חוששת לתפור את שלושת החלקים יחד שכן המילוי שחשוף (בשכבה התחתונה) יתפס לי בברזל שמכסה את החוט התחתון.

מה עושים?

Miri אמר/ה...

שלום!
האם את משתמשת במילוי כתנה? אני השתמשתי במילוי כתנה, ואצלי הוא לא נתפש בברזל. אולי תנסי לתפור רצועה קטנה של המילוי במכונת התפירה שלך ותראי אם החשש שלך מוצדק.
בהצלחה!

אנונימי אמר/ה...

החשש שלי מוצדק. בברזל התחתון ישנם שיניים שעוזרות לקידום הבד אך במקרה של מילוי הוא נתפס בשיניים. חשבתי לשים רצועות נייר מתחת למילוי, לתפור דרכן ובסוף לתלוש אותן אך אם יש לך רעיון אחר, אשמח לשמוע.

Miri אמר/ה...

במקרה כזה גם אני הייתי משתמשת בנייר.
ממש מוזר. המילוי שלי מעולם לא נתפש. הוא בעובי של לבד בערך. וגם את הלבד אני תופרת ללא בעיה. מעניין - השתמשת במילוי כתנה?
סליחה שלא יכולתי לעזור יותר. מקווה שתהיה מרוצה מהשמיכה. יהיה נחמד לראות את התמונה שלה...:)

אנונימי אמר/ה...

התחלתי לתפור עם נייר מה שהיה מאוד לא נוח כי לא רואים אותו. בהמשך ויתרתי על הנייר והתפירה לא היתה נוראית. לפעמים המילוי נתפס מעט במכונה אבל כל הזמן הקפדתי לדחוף קדימה עם הידיים כך שבסוף היה בסדר.
השתמשתי במילוי אקרילן דק.

שאלה נוספת:
האם ניתן להשתמש בחוט לסריגת כיפה עבור הקשירות? מדובר בחוט 100% כותנה של VOG.

תודה מראש.

Miri אמר/ה...

באמת חשבתי שהמילוי אקרילן. אני שמחה שהסתדרת.
אני חושבת שכל עוד החוט 100% כתנה, לא אמורה להיות בעיה. כל הכוונה שיהיה זה חוט חזק ועבה. בדרך כלל קושרים בחוט רקמה. אולי תמצאי אחד - הם ממש לא יקרים.
בהצלחה!

Related Posts with Thumbnails