יום רביעי, 5 באוגוסט 2009

המספריים הראשונות שלך

לפני שאתה מתחיל לגזור לפי קווים, רציתי כי תתנסה בגזירה חופשית. כמו בכל דבר (למשל, במזיגה), אני באמת מאמינה בכך כי אתה חייב להתנסות קודם כל בהתנסות חופשיה לא מוגבלת, להגיע בעצמך לפתרונות ותשובות, לפני שהלמידה הופכת להיות מכוונת יותר. כמו בכל דבר חדש, ברגע שנחשפים אליו, יש ייצר סקרנות שכמעט ובלתי ניתן לשליטה. להוסיף לכך כי בכלל בשלבים אלה אתה מונע על ידי דחפים. להגביל ייצר ראשוני זה במסגרת כלשהי, לא מרגיש לי טבעי והגיוני. טרם מצאתי את ההתייחסות של מריה מונטסורי לדבר (אני פשוט לא מספיקה לקרוא יותר מדי לצערי :). כך שאני פועלת לגמרי לפי האינסטינקטים שלי.

הכלים בהם אתה משתמש חייבים להיות טובים מאוד. אחרת, הלמידה יכולה להפוך למייגעת. למשל, אם תשתמש במספריים שבקושי גוזרות, הלמידה שלך יכולה להיות אפילו מוטעית. שלא נהיה מופתעים כי גם רמת התסכול שלך מכך כי המספרים לא גוזרות יכולה לעלות. בנוסף, בגילך, המספריים גם חייבות להיות בטיחותיות - עם להב קהה. לא הופתעתי שלא מצאתי בארץ מספריים העונות לשני קריטריונים אלה. שמחתי מאוד על כי הצלחתי להביא מארצות הברית את המספרים הראשונות האלה. My First Fiskars הם מספריים קטנות, אך מספיק גדולות, כך שיהיו לך נוחות לאחיזה. הידיות שלהן גדולות, הלהב קהה, והן גם מיועדות הן לשמאליים והן לימניים (מה שמאוד חשוב, כיוון שהנטיה שלך עדיין אינה ברורה, ומשום מה, רוב המספריים המסחריים הם דווקא לימניים). ודבר נוסף שמקל על הגוזרים הצעירים להשתמש במספריים אלה הוא כי יש בהן מעין קפיץ פנימי, מה שגורם למספריים תמיד לחזור למצבן הפתוח. והן גם גוזרות מעולה!

על מגש נפרד הכנתי דף קרטון דק ומספריים. מההתחלה הדגמתי לך אחיזה נכונה - אגודל בטבעת אחת, ואמה בטבעת אחרת, כשאצבע מונחת על המספרים כדי לייצבן. מכיוון שהטבעות במספריים אלה גדולות, יש מקום לכל האצבעות של כף היד. מה שמקל עליך, כמובן. אך עדיין, חשוב כי האצבע תשאר מחוץ לטבעת. לרוב, אתה מתחיל לגזור כשהאצבעות שלך מחוץ לטבעות בכלל, ואתה מחזיק את המספריים בכל כף היד (כמו בתמונה הראשונה). אם כי דווקא בתמונה האחרונה אתה גוזר באחיזה נכונה. אתה די מהר תפשת את הפטנט של סחיטת הידיות של המספריים, עד כדי כך שאתה לא מפסיק לסחוט. החוכמה עכשיו בשבילך היא להבין כי כדי לגזור צריך לסחוט אך פעם אחת. דבר נוסף שדורש תרגול הוא הגזירה עצמה. בינתיים אתה מחזיק את המספריים במקביל לדף עצמו, ואני עוזרת לך לסובב את היד, כך שהאחיזה תהיה במאונך לנייר.

המרתי עם הפעילות הזו. לא הייתי בטוחה אם אתה מוכן לעידן המספריים. אני עדיין לא בטוחה. בינתיים, אחרי כמה ימים שהפעילות הוצגה על המדפים, הסרתי אותה. התחלת לנסות לגזור כל דבר מסביבך. אני מניחה כי כך הדבר, כיוון שבמציאות אתה רואה את המספריים בכל מיני מישורים של חיינו. אני אחזיר את הפעילות בעוד כשבוע - שבועיים. כך בדרך כלל אני עושה עם פעילויות שהשימוש בהן מסתבך - או שאתה לא משתמש בהן למטרות שלשמן הן נוסדו, או שאינך עוד מוכן אליהן. אני עושה כן בשקט, מבלי להוסיף מילה.

תגובה 1:

Jenn אמר/ה...

L received these same scissors for her birthday and has been enjoying "chopping" paper with them. :)

Related Posts with Thumbnails