יום שני, 1 באוגוסט 2011

לבננו: שידת צורות גיאומטריות-1


שידת צורות גאומטריות (Geometric Cabinet) הוא אביזר מונסטורי גאומטרי גאוני.

המדובר בשידה ובה שש מגירות. בכל מגירה שש צורות גאומטריות מאותו מגוון עם שש תבניות נשלפות. במרכז של כל צורה ידית קטנה המאפשרת לשלוף אותה מהתבנית בדומה לפאזל. גם התבניות נשלפות, ומתחתיהן תחתית הצבועה באותו הצבע בדיוק כמו הצורות, כחול, מה שמאפשר לילד לראות את הצורה כחלק מהשלם (אחרי שלקח עיגול כחול, נשאר גם עיגול כחול זהה בתבנית) ולהשיב אותה למקומה. מטרת הצורות הגאומטריות שבשידה היא להכיר לילד את הצורות הגאומטריות מבחינה וויזואלית ומישושית, כבסיס ללימוד מעמיק יותר של גאומטריה מאוחר יותר, וכמובן, לחדד את יכולת הילד להבחין בצורות הגאומטריות הרבות הסובבות אותנו בסביבתנו.

עם הצורות מתחילים לעבוד באמצעות מגש תצוגה (The Presentation Tray). במגש זה מציגים כל פעם שלוש צורות גאומטריות מתוך המבחר הקיים, לפי בחירה אקראית, אם כי כדאי שהצורות שייבחרו יהיו שונות מאוד במהותן, כדי להדגיש את ההבדלים ביניהן. בדרך כלל, שלושת הצורות הראשונות הן עיגול, ריבוע ומשולש שווה צלעות. כדאי להשאיר את הצורות לזמן מה, בטרם החלפתן, כדאי לאפשר הכרות מעמיקה יותר. העבודה מתבצעת בדומה לכל פאזל אחר - מחזיקים כל צורה בידית ביד הדומיננטית, ובסדר מימין לשמאל, ומוציאים אותן ומניחים בחלל הריק מתחת או מעל הצורה, בהתאמה. חשוב להניח את הצורה בדיוק בכיוון בו הושאר החלל, כדי להדגיש כי מדובר בדיוק באותה הצורה (אם, למשל, מניחים את המשולש כך שהוא נשען על הקודקוד שלו ולא על הצלע, צורת המשולש נראית שונה מאוד מצורת המשולש שהושארה במקום בו היה מונח לפני כן). ניגשים לצורה הראשונה שהונחה מימין. ביד הלא דומיננטית מחזיקים את הצורה בידית ומרימים אותה. באצבע ובאמה של היד הדומיננטית, לאט לאט, מקיפים את החלק החיצוני של הצורה. מיד אחרי זה מקיפים באותה הדרך גם את החלק הפנימי של המקום שבו התאימה הצורה בפאזל. לאחר מכן, אחרי שמעבירים את הצורה שוב ליד הדומיננטית, ומחזיקים אותה בידית, מחזירים אותה למקומה. ניגשים לצורה הבאה, שמשמאל לצורה שעבדנו איתה עתה.

הכל טוב ונפלא... רק שמגש התצוגה עולה הון תועפות.. שלא להזכיר את שידת הצורות הגאומטריות.

רבים מכינים בעצמם את הצורות הגאומטריות. אנחנו התלבטנו מאוד אם לעשות כך גם. לבסוף, שני דברים מנעו מאיתנו להכין את האביזר הזה בשלמותו בעצמנו - ראשית, הצורות חייבות להיות מדויקות מאוד, הדיוק חיוני מאוד והכרחי להכרה נכונה של חומר בסיסי זה, ובבית קשה מאוד להגיע לרמת דיוק שכזו; שנית, בארצות הברית הרבה פעמים מכינים את הצורות מ-foam, חומר שכמעט ולא קיים בארץ, לבד מצעצועי אמבטיה בודדים (?!), וכל חומר חלופי לא מספיק קשיח או נוח לעבודה. אז, למזלנו, מצאנו ב-IFIT את הצורות הגאומטריות לבדן (Geometric Insets) - אותן הצורות בדיוק כמו בשידה, רק ללא תוספת המגירות הנשלפות. 45$ במקום 135$ לפחות..! משום מה אני לא מוצאת יותר את הצורות שרכשנו - איזה מזל שרכשנו אותן בזמן! שברנו את הראש ממה להכין את המגירות הנשלפות, ובסוף השתמשנו בחומר הזמין הזול ביותר שמצאנו - קאפה. אבא רטן רטן ובסוף, גיבור שכמוהו, ישב וחתך את כל המגשים לפי המידות המדויקות, וגם הדביק בתחתיהן דפים צבעוניים בצבע כחול דומה לצבען של הצורות.

כיאה לך ולעבודתך, חקרת הן את הצורות והן את המגש בכל דרך אפשרית...

במקור, מוציאים רק את הצורות. אתה הוצאת לרוב גם את התבניות וסידרת אותן לפי הדרך הנראית לך...

הרבה פעמים, קודם החזרת את הצורות...

ורק לאחר מכן את התבניות...

לפי הספר, אתה אמור להכיר את כל הצורות בעבודתך עם מגש התצוגה. בפועל, הדברים שונים קצת. אחרי כמה זמן הרגשתי שהגיע הזמן להכיר לך את כל השידה, שבינתיים לא עמדה לרשותך (עוד פרט שונה אחד בהתאמתנו את הגישה אלינו)...

ללימוד מעמיק יותר, אנא ראו את הרצאתה המצולמת של Margaret Homfray (וגם את הכתובה), ואת ההדרכה באתר של AMI.


אין תגובות:

Related Posts with Thumbnails