יום שבת, 15 במאי 2010

גלילים עם ידיות-בלוק ראשון-1

גלילים עם ידיות (knobbed cylinders) הוא אביזר מונטסורי קלאסי ראשון שהוצג לך (כבר לפני כחודש). הגלילים נועדו לאפשר לך להתנסות בחקר המידה. מידה היא משהו שלא ניתן באמת להסבר מילולי (איך תסביר מהו גדול? מהו עבה? בדיוק עכשיו, כמעט הכל אצלך מתחלק למעט ולהרבה, וכמעט בכל מעשה שלך אתה מוודא אם מה שיש לך הוא הרבה או מעט, על מה שאנחנו בדרך כלל עונים בהחזרת השאלה אליך). באמצעות ההתנסויות הרבות עם הגלילים אתה מכיר מידות באופן עצמאי מוחשי כהכנה למחשבה מופשטת מאוחר יותר.


המדובר בארבעה בלוקים מעץ זהים, בכל אחד מהם עשרה גלילים (צילינדרים), המאורגנים לפי חוקיות מוגדרת מסוימת. כמו תמיד, במונטסורי, הקונספט הנלמד מבודד, ולכן כל הבלוקים הם באותו הצבע, כמו גם הגלילים. ההדרגתיות היא מהקל לקשה. בבלוק הראשון הגלילים נבדלים אחד מהשני בשני פרמטרים: בהיקף ובגובה. ההבדלים בין הגלילים הם זהים ופרופורציונליים. והשינוי ההדרגתי הוא מהגליל הגבוה ועבה ביותר לגליל הנמוך והצר ביותר.

אתה לוקח את הבלוק בשתי ידיים מהמדף ומניח אותו בחלק העליון של השטיח (אפשר לבצע פעילות זו גם על השולחן, רק ששם צריכים להזהר קצת יותר בשמירה על יציבות השולחן). כך שהגליל הגדול ביותר הוא הימני. כעקרון, התרגיל הראשון יכול להיות כרוך בסידור הגלילים בסדר אקראי ליד הבלוק. אבל... וזה מה שאני הכי אוהבת במונטסורי, שניה אחרי שהתחלתי להציג לך את הפעילות, אתה כמעט חטפת אותה מידי והמשכת לבד, כאילו מובל מבפינם על ידי אינסטינקט בסיסי מובנה. יודע בדיוק מה צריך לעשות. ו... סידרת את הגלילים בסדר מדורג (וכך אתה ממשיך לסדר אותם מאז). אחרי שכל הגלילים מסודרים, מחזירים אותם אחד אחד למקומם. הפלא המדהים של פעילות זו הוא המנגנון לבקרה עצמית (control of error) המובנה בתוכה. אתה חופשי במחקריך. אין כל צורך לעזור לך בגילוייך. כמות הצילינדרים ככמות החורים. אם אתה מכניס גליל כלשהו לחור שאינו מתאים, אתה ישירות מבחין בטעות. מעניין כי דווקא בפעמים הראשונות, התאמת את כל הגלילים בלא להתברבר ולו פעם אחת. ומאז, בכוונה, לעיתים אתה מכניס את הגליל לכל החורים האחרים לפני שמגיע למקום המיועד שלו.

חשוב כי אחיזת הידית תהיה באמצעות שלושת האצבעות: באגודל, באצבע ובאמה, כהכנה לכתיבה. אך אינני מתקנת אותך (הרבה פעמים אתה גם כך מחזיק את הידיות כך). כך גם אינני מוציאה הגה אחד, אלא אם אתה אומר לי כי גליל כלשהו הוא גדול או קטן. לימוד השפה במונטסורי, במהלך הפעילויות, הוא מטרה משנית, ובא לידי ביטוי רק לאחר התנסות עמוקה וארוכה של הילד בפעילות.

השפה שנלדמת באמצעות בלוק זה היא: קטן/גדול, יותר קטן/ יותר גדול, הכי קטן/ הכי גדול.

מדהים ומרגש באותה המידה לראות אותך עובד עם הגלילים. שר לעצמך. מרוכז לגמרי במעשיך.

ללימוד מעמיק יותר, אנא ראו את הרצאתה המצולמת של Margaret Homfray (וגם את הכתובה), ואת ההדרכה באתר של AMI.

6 תגובות:

Alone in Holy Land אמר/ה...

Hi,
I love your blog, although it is difficult for me to read in hebrew (even if I 've been living in Israel for 10 years.
Anyway, please tell me where do you buy your Montessori materials in Israel? I have a 4 years old daughter and Ifrom time to time I loke to introduce in her activity schedule some Montessori activities.I manage to do activities where you use household items, but I have no idea where to buy the specific Montessori manipulatives.
Thank you,
Ramona aka Alone in Holy Land

Miri אמר/ה...

Hi Ramona!
I am so glad that you have joined me, even though I am writing in Hebrew. Please don't hesitate to ask me anything if any question arouses. I hear your pain: unfortunately, it is almost impossible to buy Montessori equipment in Israel, that means if you are not willing to take a mortgage to pay for it. I was lucky enough to purchase a few basic materials as the second hand. I constantly look for someone travelling to the US and buy things from there. You have just inspired me to write a post about the suppliers I use. Thank you!
I've been visiting your blog from time to time - I can identify so much with your feelings. My parents live in your city, and it has always been on of my least favorite places. Have you ever thought moving from there? There are nice quiet places in Israel. But for now, if you stay there - I've heard there is a MOntessori kindergarten there, I think it is called גן קשת. Perhaps, it is worth visiting there.
Thank you again for visiting...:) 

Alone in Holy Land אמר/ה...

Thank you for your answer!And about the montessori materials- I thought so...And yes, we thought about moving from Ashdod...Just waiting for the right moment to come.

Lindart אמר/ה...

When your daughter gets very good at the cylinder blocks you can try placing the cylinders around the room, then point to a hole and have her fetch the cylinder that will fit in that hole!

Miri אמר/ה...

Thank you for the tip, Lindart...

אנונימי אמר/ה...

היי,
זה נראה נהדר! (כמו גם שאר הבלוג שלך, שאני לומדת ממנו המון).
איפה אפשר להשיג את המשחק הזה?

Related Posts with Thumbnails